Hou oud is de oudste wolk?

Vraag heeft wellicht totaal geen wetenschappelijke waarde, zal ook niet te meten zijn, maar ik vroeg me af of er wolken "ergens" wel eens verbluffend "oud" zouden kunnen zijn

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

De oudst bekende wolk bestaat al 12 miljard jaar en bevat 140 biljoen keer zoveel water als alle zeeën op Aarde samen.
Deze bestaat al zo ongeveer sinds het bestaan van ons heelal en is gevormd rond een supermassief zwart gat (in dit geval een quasar) (bron 1)

Op Aarde ligt dit iets complexer, aangezien de vorming van wolken een continu proces is. Het is vaak moeilijk te bepalen waar een wolk begint en waar deze ophoudt.
Als je kijkt naar de vorming van wolken rond de Aarde over een heel jaar, kan je in principe verdedigen dat wolken hooguit enkele uren bestaan of juist dat ze eeuwig bestaan. (zie video)

Als je dan toch een schatting moet doen, kan je van stormen zeggen dat ze op het noordelijk halfrond enkele dagen bestaan (totdat ze een oceaan zijn overgestoken bijvoorbeeld) en op het zuidelijk halfrond soms nooit uiteenvallen, omdat er op veel plekken alleen maar water is.

Concreet:
- De wolken waarvan de meeste mensen zeggen "dat is een wolk", een cumulus bestaan tussen minder dan een uur tot maximaal een dag,
- Stormachtig weersystemen die wij zien als een (dik) wolkendek kunnen tot circa vijf dagen oud worden.
- Orkanen en andere, sterkere weersystemen kunnen weken oud worden.

De gemiddelde leeftijd van een wolk is circa negen dagen. Dit kan namelijk berekend worden door de hoeveelheid water in de atmosfeer op enig moment (~13.000 km³) te delen door de gemiddelde dagelijkse regenval wereldwijd (~1.400 km³).
Niet al het water in de atmosfeer zit in een wolk opgeslagen, maar het betreft een ruwe schatting.

Toegevoegd na 4 uur:
Edit: volgorde bronnen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+) Goed antwoord Rabelais! Ik dacht zelf direct aan de rode vlek op Jupiter die aantoonbaar al eeuwen voortraast en aan de wolken rond Venus die ook een permanent karakter vertonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo'n quasar verhaaltje doet het altijd wel maar als je goed leest staat er dat er naar licht gekeken wordt dat 12 miljard jaar geleden vertrokken is. Een quasar is vermoedelijk een super zwaar zwart gat dat toen bezig was enorme hoeveelheden materie op te nemen. De kans is groot dat deze opname inmiddels gestopt is omdat de materie rondom het zwarte gat ïnmiddels geconsumeerd is. De vraag is onduidelijk of ouderdom als in lang geleden of als in lang levent bedoelt wordt. Daarnaast is niet duidelijk of alleen aardse wolken of ook buitenaardse wolken bedoeld worden. In het laatste geval is het antwoord eenvoudig. Circa 400.000 jaar na de oerknal werd het heelal doorzichtig omdat de straling zich vand e materie ontkoppelde. Op dat moment onstonden de inmense waterstof/helium wolken die de basis voor ster- en sterrenstelsels vormden. Tussende huidige sterrenstelsel bevinden zich nog steeds wolken die op dat moment ontstaan zijn omdat die onvoldoende dichtheid hebben om tot sterren te condenseren. Voor aardse (waterdamp)wolken bouw je een goede redenering op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@stamper
Dank!
Dat zijn inderdaad goede voorbeelden.
De storm op Jupiter schijnt al meer dan 400 jaar oud te zijn.
http://www.universetoday.com/15163/jupiters-great-red-spot/ Weet jij zo hoe dat zit met het wolkendek rond Venus? Ik heb daar geen bronnen over kunnen vinden (tot dusverre). @mullog
Dank voor je aanvulling.
Het licht dat wij ontvangen van deze wolk is inderdaad 12 miljard jaar oud, waardoor we niet kunnen weten of deze überhaupt nog bestaat.
Ik moet bekennen dat ik me heb laten leiden door de kop van het artikel, aangezien mijn kennis omtrent dergelijke zaken vrij minimaal is en slechts voortkomt uit een algemene nieuwsgierigheid.
Bevindt de wolk rond deze quasar zich overigens niet buiten de waarnemingshorizon?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Rabelais
Ondanks dat "wolk" in de vraag niet gedefinieerd is toch een zeer compleet antwoord !
Dikke plus !!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rabelais
De wolken bestonden in 1761, ze werden toen ontdekt door Lomonosov, maar omdat Venus zelden in transitie is kon men toen geen continue beeld ervan vormen. Nu natuurlijk wel. Glashard bewijs zul je moeilijk vinden vrees ik, maar het is aannemelijk dat die wolken daar al miljoenen jaren rondrazen. http://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_of_Venus
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@stamper
Dankjewel. Interessant om hier wat meer over te lezen; zeker gezien de samenstelling van Venus' atmosfeer.
En dan te bedenken dat de planeet is vernoemd naar de Romeinse godin van de liefde... alhoewel de liefde heel onstuimig en verwoestend kan zijn. ;)
Wolken worden gevormd en ontstaan bij een overmaat van vocht in een luchtmassa. Als je dit proces bekijkt, dan zie je dat wolken nimmer een vaste vorm hebben maar constant "vervormen", al naar gelang windrichting, meer of minder vochtgehalte en eventueel neerslag uit de wolk zelf (regen).
Wolken komen op als p**pen en verdwijnen ook weer als sneeuw voor de zon (of liever gezegd uiteengewaaid) door prevalerende windkracht.
Ouden wolken bestaan dus niet. Ik schat voorzichtig nooit ouder dan een aantal uren.