Wat is het verschil tussen vermogen per eenheid frequentie en vermogen per eenheid golflengte?

Bij de bepaling van het zonnespectrum wordt verteld dat:

" De piek van het vermogen per eenheid frequentie ligt bij een frequentie 340 THz, overeenkomend met een golflengte van 883 nm; dit ligt in het infrarood.
De piek van het vermogen per eenheid golflengte ligt bij een golflengte van 502 nm, overeenkomend met een frequentie van 598 THz "

Maar frequentie en golflengte zijn toch aan elkaar gelieerd (in zekere zin uitwisselbaar), vanwaar dan toch een verschil?

9 jaar geleden
1.8K
Thecis
9 jaar geleden
je hebt veel vragen erotisi en dat juich ik alleen maar toe.
Maar soms is het wel handig om even wat achtergrond te geven. Daar komt dit vandaan. Misshcien de link toevoegen van waar dit stond. Dat helpt vaak bij het geven van een antwoord :-)
Thecis
9 jaar geleden
In dit geval gaat het over dat de zon benaderd wordt door een black-body. Een object dat licht uitzendt naarrmate het warmer wordt (en hoe warmer hoe lichter het oject, ofwel hoe warmer hoe kleiner de golflengte (en groter de energie)

Antwoorden (2)

Je vergelijkt lengte met breedte. In zekere zin kunnen ze wel met elkaar te maken hebben, maar het zijn toch twee verschillende eenheden.
De frequentie geeft het aantal complete sinussen per seconde en de golflengte geeft aan hoeveel afstand één complet sinus afgelegd heeft.
9 jaar geleden
In dit geval gaat het over dat de zon benaderd wordt door een black-body. Een object dat licht uitzendt naarrmate het warmer wordt (en hoe warmer hoe lichter het oject, ofwel hoe warmer hoe kleiner de golflengte (en groter de energie)

Wat ze hier proberen te benadrukken is (zoals uit het plaatje blijkt) is het optimum van straling binnen en buiten de atmosfeer. Binnen de atmosfeer zit het optimum van vermogen in het zichtbare spectrum, buiten de atmosfeer zit het optimum in het infrarode gedeelte.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonlicht#mediaviewer/File:Sonne_StrahlungsintensitaetNL.svg
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zonlicht
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Toch begrijp ik nog twee dingen niet: -Waarom wordt voor buiten de atmosfeer gesproken over 'per eenheid golflengte' en binnen de atmosfeer over 'per eenheid frequentie'. Is dat simpelweg een 'spielerei' van de maker of zit er toch meer achter? -Waarom ligt de piek binnen de atmosfeer bij 883nm en niet bij +/- 600nm? In de grafiek zie je immers daar hogere stralingsintensiteit.