Als je in je auto in een tornado terechtkomt, hoe gevaarlijk is dat dan?

Ik neem aan dat het verstandig is om vaart te minderen, of te stoppen. En uiteraard heb je je veiligheidsgordels om, anders ben je strafbaar :-) En hoe gevaarlijk is het dan? Kan de auto omvallen (dat overleef je wel), of wordt hij een eind meegesleept, of kan hij echt opgepakt en honderden meters verder weer neergesmakt worden? Ik heb een aantal (Amerikaanse) filmpjes bekeken, en ik krijg de indruk dat het allemaal wel meevalt...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Van een schrammetje tot dodelijk. Huizen en volledige trucks met trailer kunnen 100den meters verderop komen. Als de tornado zelf niet zo sterk is kan het goed aflopen.

https://www.youtube.com/watch?v=WABqwKjQM_c
22 seconden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jjge
Nou ja... kantelen of de lucht in worden geslingerd en verderop weer worden neergekwakt..
Zit nog wel een behoorlijk verschil tussen.
Je hoeft er in ieder geval (vooralsnog) in Nederland niet bang voor te zijn dat het je overkomt.
Hangt er van af.
Als het een F0 tornado is kan het zijn dat er ruiten breken door rondvliegend puin .
Bij een F5 tornado zal je auto worden meegesleurd en in een andere locatie landen.
Dan ben je dood ( ook als je een gordel aan hebt ;))