Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Trekt de kleur zwart de bliksem aan?

Ik weet dat zwart de warmte aantrekt, maar zou het kunnen dat de bliksem daar ook door aangetrokken wordt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bliksem is een elektrisch fenomeen. Aantrekking heeft te maken met het verschil in elektrische lading. Of een voorwerp zwart of wit is heeft daar niks mee te maken.

Dat zwart warmte lijkt aan te trekken komt omdat zwart meer straling absorbeert dan andere kleuren omdat zwart geen straling weerkaatst. Andere kleuren doen dat wel, namelijk de kleur die je ziet. Als je zegt dat zwart warmte aantrekt is dat eigelijk dus ook geen juiste formulering.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mullog geeft een goede uitleg, nog wat aanvulling. Zwart trekt dus geen bliksem aan. Een bliksem afleider wel. Dit is het hoogste punt in het landschap en heeft een electrisch hogere geleiding naar de aarde dan de andere voorwerpen eromheen. Bliksem zoekt het korste pad naar de aarde dat electrisch gezien het beste geleid.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Altijd al afgevraagd: is de kortste weg naar de aarde niet een kaarsrechte lijn tot aan het hoogste punt?
Ik denk dat hoge punten meer kans hebben om geraakt te worden, omdat ze eerder op de weg naar beneden zijn, maar niet zozeer vanwege de kortste weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laat ik dan ook wat aanvullen of verduidelijken :-) Een bliksemafleider geleidt beter dan lucht. De bliksem zoekt naast de kortste weg ook de weg met de minste weerstand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mja... niet 'naast'.
Bliksem zoekt de weg met de minste weerstand, punt. ;)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding