Is de minimumtemperatuur van vuur bekend? Zoja, wat is de minimumtemperatuur van vuur?

Welke temperatuur heeft vuur nodig om te kunnen blijven branden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Om een goed antwoordt te kunnen geven moet je eerst de definitie van vuur duidelijker maken.
Meestal wordt onder vuur verstaan, de chemische verbinding tussen zuurstof en een brandstof onder invloed van temperatuur. Deze verbinding is tevens een exothermische reactie, dit wil zeggen dat bij deze reactie uit zich zelf warmte vrij komt.
Nu zijn er een groot aantal stoffen die een chemische verbinding aangaan met een andere stof en bij deze verbinding komt warmte vrij. Als deze warmte niet te snel verdwijnt in de omgeving dan wordt het steeds warmer en kan er op een gegeven moment gesproken worden van vuur. Er bestaan zelfs stoffen die bij een temperatuur van meer dan 100 graden onder 0, een chemische reactie veroorzaken die warmte afgeeft en dus op een gegeven moment vuur genoemd kan worden.
Wat de stoffen zijn die bij de laagste temperatuur een exothermische reactie aangaan met een andere stof is mij niet bekend, en dit zal afhankelijk van de stand van techniek dan ook steeds veranderen. Maar je kan zonder meer aannemen dat er vuur bestaat dat ontstaat op een temperatuur ver onder het vriespunt.
Hopelijk heb je iets aan deze uitleg.
M.V.G.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik geloof dat dat ligt aan de brandstof...
Sommige objecten vatten vlam bij lagere temperaturen dan andere.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat Het ligt eraan wat je van plan bent om in de fik te steken.
De vlam die van houtproducten afkomt is minder warm/heet als die van kerosine.

om vuur te maken heb je nodig:

- ontstekingswarmte
- brandstof
- zuurstof

Vuur is een reactie waarbij energie vrijkomt. Die energie zorgt voor de temperatuur van de vlam. Om de temperatuur van de vlam te beïnvloeden zul je dus de reactie zelf moeten beïnvloeden. Dat kan door de hoeveelheid zuurstof te variëren - doorgaans geldt: hoe minder zuurstof, hoe kouder (minder warm) de vlam.

Echter, omdat bij de reactie altijd energie vrijkomt kan de temperatuur in de vlam per definitie nooit lager zijn dan de ontstekingstemperatuur. Die ontstekingstemperatuur heeft te maken met de hoeveelheid ontstekingswarmte die je in het mengsel moet stoppen (en moet blijven stoppen) om het überhaupt te laten branden. Zou de temperatuur van de vlam lager worden, dan dooft hij gewoon uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan wat je van plan bent om in de fik te steken.
De vlam die van houtproducten afkomt is minder warm/heet als die van kerosine.

Vuur is een reactie waarbij energie vrijkomt. Die energie zorgt voor de temperatuur van de vlam. Om de temperatuur van de vlam te beïnvloeden zul je dus de reactie zelf moeten beïnvloeden. Dat kan door de hoeveelheid zuurstof te variëren - doorgaans geldt: hoe minder zuurstof, hoe kouder (minder warm) de vlam.

Echter, omdat bij de reactie altijd energie vrijkomt kan de temperatuur in de vlam per definitie nooit lager zijn dan de ontstekingstemperatuur. Die ontstekingstemperatuur heeft te maken met de hoeveelheid ontstekingswarmte die je in het mengsel moet stoppen (en moet blijven stoppen) om het überhaupt te laten branden. Zou de temperatuur van de vlam lager worden, dan dooft hij gewoon uit.

Je vraag kan dus niet met een exact genoemde temperatuur beantwoord worden. De temperatuur is afhankelijk van de ontstekingstemperatuur van datgene wat je in de fik wilt steken en om de verbranding in stand te houden.
Als ik zou moeten schatten: 300° C.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een interessante vraag. In een vlam zijn verschillende gebieden waar verschillende temperaturen heersen. Bij verbranding van fossiele brandstoffen is een gele vlam het minst heet. Ik denk als je vloeibaar zuurstof laat reageren met vloeibaar waterstof een zeer reactie temperatuur krijgt (met een omgevingstemperatuur onder nul graden celcius), verbeter me als dat niet zo is.