Wat is het verschil tussen zuivere spiritus en zuivere alcohol?

Ik was vorige week in Polen en daar verkoopt de supermarkt zuivere spiritus om je eigen likeuren te maken. Brrrr... het leek me nogal eng spul, maar ze beweerden dat het hetzelfde was als alcohol. Als dat zo is, waarom noemen ze het dan anders?

Toegevoegd na 1 uur:
Het is alle twee ethanol, maar kan het zijn dat ze verschillen in hoe ze gemaakt worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.9K

Antwoorden (3)

spiritus is alcohol maar ondrinkbaar gemaakt door er een kleine hoeveelheid methanol door te mengen. en n kleurstof als herinnering dat je het niet moet drinken.
Misschien noemen ze het wel zo, omdat het eigenlijk verboden is daar, of onder een andere naam duurder moet zijn door de belasting die er dan op komt
anneliez
13 jaar geleden
spiritus heb je in 2 soorten
spiritus ketonatus en spiritus dilutus de laatste is zuivere alcohol
de eerste is iets aan toegevoegd zodat je er geen sterke drank van kunt maken

Toegevoegd na 1 minuut:
en je hebt ook nog brandspiritus zoals vorige antwoorder bedoelt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spiritus (aethylicus) = zuivere ethyl-alcohol (ethanol)
Sterk verdund drinkbaar daarom ook hoge belasting.
De sterkte wordt aangeduid met toevoegingen.
Fortior (sterk) of Absolutus voor de hoogst bereikbare zuiverheid = 96%
Concentratus = 85%
Dilutus (verdund) = 70%
Om het ondrinkbaar te maken wordt er giftige methyl-alcohol (methanol) (ook bekend als brandalcohol of houtgeest) aan toegevoegd en heet dan Spiritus ketonatus waarbij ook weer de toevoegingen voor kunnen komen voor de mate van concentratie.
70% versie voor ontsmetting (veilig ivm verdamping maar absoluut niet voor inwendig gebruik)
Brandspiritus 85% is naast methyl-alcohol ook een blauwe kleurstof en geurtje aan toegevoegd.
White spirit = engelse benaming voor terpentine.
Altijd goed het etiket lezen verdient dus aanbeveling en zowel methanol als ethanol zijn kleur en reukloos!