Nee, de vaste kalkdeeltjes zijn microscopisch klein, daarom zie je ze haast niet in het water.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ze zijn opgelost.
Het zijn gewoon losse kalk moleculen die in het water 'zweven'.
Het is dus niet vast of vloeibaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kalk is een aanduiding voor een aantal alkalische zouten van calcium, zoals calciumoxide (ook wel ongebluste kalk), calciumhydroxide (gebluste kalk) en calciumcarbonaat en calciumwaterstofcarbonaat.

Wat men kalk noemt in "hard" kraanwater is OPGELOST calciumwaterstofcarbonaat (en magnesiumzouten). Wordt het water gekookt, dan neemt de oplosbaarheid af en slaat het calciumcarbonaat neer of zet zich af aan wanden. In het laatste geval ziet men dit bij de hete delen van een pan of de verwarmingselement van een waterkoker. Deze vorm van calciumcarbonaat wordt kalkaanslag of ketelsteen genoemd.

Een oplossing is een homogeen mengsel van twee of meerdere moleculair verdeelde stoffen. De moleculen in een oplossing liggen dicht bijelkaar en bewegen kris kras door elkaar heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kalk zit opgelost in water. alle metalen kunnen dit omdat water een dipool molecule is. Wat echter wel variabel is is de hoeveelheid kalk in het wate. Hoe meer kalk, hoe 'harder' het water