Kan een hele lange staaf ijzer die je kaarsrecht rechtop zet onderin gaan vervormen vanwege de kilo's ijzer erboven?

Is een eventueel antwoord ook van toepassing op het feit dat de onderste laag bakstenen van een hele lange schoorsteen niet verpulveren?

Toegevoegd na 5 dagen:
Toch nog één laatste poging: wat voor lengte kan een gemetselde pilaar van, stel: 10 bakstenen per laag, de pilaar is volledig in evenwicht, overal zit evenveel cement tussen.....hoe hoog kan zo'n pilaar worden voordat het totale gewicht de onderste lagen begint te verpulveren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

In theorie wel. In praktijk zal dit niet voorvallen omdat het kritische punt voor een "knik" sneller zal bereikt worden dan dat van een vervorming.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang deze sterk genoeg is om het gewicht te dragen en het gewicht erboven exact is verdeeld zal dat niet gebeuren. Tenzij het ijzer verwarmt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staal is heel elastisch en een staande staaf zal zich zeker laten samendrukken aan de onderzijde waardoor hij ook dikker wordt. Gietijzer is brosser en zal wat minder vervormen.
Baksteen en beton kunnen juist hoge drukken verwerken (staal is beter in trekbelasting) en zij zullen dus niet waarneembaar vervormen.
In principe vervormt alles onder belasting anders zou het breken, het kan soms zo weinig zijn dat het nauwelijks meetbaar is (tenzij men met licht (laser) gaat meten).

Toegevoegd na 5 dagen:
Op de uitbreiding:

dat zullen we misschien wel nooit weten, want elke bodem trilt en jouw toren valt om voor de lagen verpulveren.
Ja, maar we bouwen een toren met een diameter van 10 KM.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
theoretisch wel , dit heet dan stuikdruk maar praktisch zal de staaf eerder stuk gaan door knik