Is de moderne fysica eigenlijk niet weer terug bij "af"?

Nu men sinds een jaar of 30 moet aannemen dat ca. 80% van alle materie in het heelal uit 'donkere' materie bestaat, waarvan men niet het flauwste idee heeft waaruit dat bestaat, kun je dan niet beter zeggen dat alles wat men tot dusver over de kosmos heeft bedacht op los zand berust en de wetenschap op dat gebied weer bij "af"is ?

620

Ik denk niet dat de wetenschap op dat gebied weer terug naar af kan. We hebben tenslotte heel veel geleerd, vóór dat we het wisten, en dit gegeven brengt ook weer nieuw stof tot onderzoeken met zich mee. Het houdt nergens op, de wetenschap gaat alleen maar vooruit.

Daar komt bij, dat we met die overige 20% nog jaren bezig kunnen zijn....er worden tenslotte nog steeds dingen ontdekt, die men voorheen niet wist, de techniek is steeds geavanceerder, zodat we ook steeds meer kunnen zien in het heelal.

In mijn ogen is de moderne fysica zeker niet bij af, eerder weer een stap vooruit...

Hier mooi voorbeeldje

Donkere materie is een hypothese die anomaliën moet verklaren. Het is nog steeds niet zo dat de fysica "moet aannemen dat ca. 80% van alle materie in het heelal uit 'donkere' materie bestaat".

Afgezien daarvan is he zeker niet 'terug naar af, het is juist weer een stap vooruit, naar een nog beter begrip van het universum en de manier waarop dit functioneert.

Als donkere materie wordt aangetoond betekent het juist dat de 'wetten' die tot nog toe zijn geformuleerd, de inzichten die we tot nu hebben ontwikkeld, correct (althans niet gefalsifieerd) zijn. Die voorspellen immers de aanwezigheid van donkere materie.
rose
Nee, juist niet. In de wetenschap (maar ook in het gewone leven) is de ontdekking dat je iets niet weet of anders is dan je voordien had aangenomen, juist een stap vooruit.
In wezen wel, maar de astronomie is een nogal speculatieve wetenschap en fysici houden zich liever bezig met dingen die ze goed kunnen meten en in experimenten kunnen bevestigen, dan zich al te druk te maken over astronomische anomalieën waarvoor nog geen verklaring is gevonden.

Voor de belangrijkste theorieën is een betrekkelijk goed model dat de experimenten zoals men die in deeltjesversnellers doet goed kan verklaren. Tussen deze modellen en de kosmologie zitten echter grote discrepanties en in die zin is er nog geen goede theorie, die beide werelden verzoent.