Ja, nu onmerkbaar weinig maar over miljoenen jaren wel merkbaar. De beving bij Japan is namelijk een onderdeel van plaattektoniek. Hierbij worden de landmassa's weer bijelkaar gedreven, zodat de verdeling van de massa op Aarde verandert. Dit zal, door de zwaartekracht van maan en zon, effect hebben op de aardrotatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee want als er ergens een beweging naar rechts ontstaat, moet er tegelijkertijd ook een reactiekracht de andere kant op bestaan; je kunt niet afzetten tegen het niets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de dag duurde vrijdag korter dan normaal door de zeebeving voor de noordoostkust van Japan. De aarde draaide om en nabij 1,6 microseconde sneller dan normaa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zie bijvoorbeeld hier: http://www.nu.nl/wetenschap/2466548/dag-iets-korter-aardbeving-japan.html
Ja maar het verschil is zo klein dat we het niet merken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en dat niet alleen. De aardas is 10 cm van richting veranderd door deze aardbeving. 10 cm is echter niet veel en de de rotatieverandering is ook zeer klein.
escape