Er zijn online soort van blokje te koop, als je daar iet ijzers door haalt wordt het magnetisch, en andersom demagnetiseert, ff google en je vind t, tkost ca 5 euro
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het in het gekrulde snoer te leggen van bv een in werking zijnde haarstyler, fohn oid. (spoel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wikkel er een koperdraadje omheen en sluit beide uiteinden aan op een batterij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De uiteinden van het koperdraad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat snapte ik al:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jep :)
nee, dat kan niet. bovenstaande antwoorden maken ook gebruik van een magneet, geen permanente, maar een elektromagneet. zonder magnetisch veld kun je niets statisch maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dan kan!

Dit strijkt natuurlijk tegen de haren in van de ander antwoorders hier, waardoor zelfs dit antwoord magnetisch zou kunnen worden (als het van ijzer zou zijn). ;)

Je kunt ook door wrijving een metalen voorwerp licht magnetisch maken, zodat je het geschikt kan maken om te gebruiken als b.v. een kompasnaald:

http://www.woodcraftsurvival.nl/navigeren/alternatieve_middelen__om_je_te_.htm
http://www.survivaltopics.com/survival/make-a-floating-needle-compass/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord boven mij klopt wel maar als je er een stroom doorheen laat lopen ontstaat er en klein magnetisch veld als je het dan ook nog opkrult wat de bovende antwoorden dus zijn onstaatber eenngroter magnetisch veld
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik meen me te herinneren dat je ijzer ook magnetisch kunt krijgen door het te verhitten boven 700C (gloeitemperatuur), en dan op de goede manier af te laten koelen. Ik heb iig een paar stukken smeedijzer staan die licht magnetisch zijn, maar verder geen goede referentie. Kan ook zijn dat het de combinatie hameren + langzaam afkoelen is. Hangt er dus vanaf in hoeverre die paperclip op een paperclip moet blijven lijken.

Zoek maar eens op "spontane magnetisatie".