zoutzuur neutraliseren

Hallo,

Graag zou ik hier meer te weten komen over het neutraliseren van zoutzuur. Mijn probleem is het volgende:

Voor mijn werk heb ik een pomp waarmee ik ketels kan ontkalken. Deze pompt vloeistof door de ketel. Hierin doe ik dan 5 delen water en 1 deel zoutzuur (geleverd door leverancier pomp). Als ik klaar ben met spoelen moet ik de PH meten met een lakmoes papiertje. Deze leest dan altijd PH 1. Vervolgens moet ik bij gaan mengen met natrium hydroxide oplossing. (33% ? lees ik op het vat) De zoutzuur oplossing die ik gebruik is roze en als ik begin met neutraliseren meet ik heel erg lang gewoon PH 1. ineens slaat de kleur om van het mengsel en dan is het PH 14. Ik voeg steeds kleine hoeveelheden toe, schud dan en meet, maar meet of PH1 of PH14.

Wat doe ik fout, en is er ook uit te rekenen hoeveel van het natrium hydroxide oplossing ik nodig ben per liter zoutzuur oplossing?

Als jullie meer informatie moeten hebben kan ik kijken of dat op de verpakkingen vermeld staat?

Ik hoop dat ik de vraag overigens in het juiste subtopic staat. De meeste topic beschrijvingen waren voor mij aardig nieuw ;-)

Alvast bedankt. Groet Jarno.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet even niet meer helemaal precies de scheikunde die erachter zit, vandaar een reactie. Die snelle verandering van lage naar hoge pH heeft te maken met het omslagtraject van zoutzuur. Zie het grafiekje op deze site:
http://teacherweb.com/AW/ColegioArubano/Johnvanderpluijm/apt14.aspx Wat je kan doen is kleinere hoeveelheden natrium hydroxide toevoegen, zodat die pH niet in één keer omslaat. En zoals een antwoordgever al opmerkte, minder zoutzuur gebruiken kan ook helpen.
Succes!

Antwoorden (3)

volgens mij gebruik je veel te veel zoutzuur bij het ontkalken, probeer het eens met de helft minder. De fabrikant van zoutzuur wil zoveel mogelijk van dat spul verkopen, dit is n.l business. hoe meer hij verkoopt hoe groter de winst. Ontkalken kan met ieder zuur. je hoeft alleen maar te zorgen dat de ph laag is, dit hoeft niet perse 1 te zijn, dit gebeurt ook bij een ph van 3 of 4 maar dan duurt het wat langer. Verder moet ik je wel vertellen dat de ketels geemailleerd moeten zijn of van roestvast staal om niet aangetast te worden door he zuur.
Zuur is te neutraliseren door kalk, maar de hoeveelheid zul je proefondervindelijk moeten vaststellen, tenzij er iemand op gv. komt welke meer scheikunde heeft gehad dan ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt me erg moeilijk om uit te rekenen hoeveel natronloog je precies nodig hebt om de oplossing pH=7 te maken, Jarno. Want het is niet bekend hoeveel kalkaantasting wordt opgelost door het zoutzuur.

Het enige wat er in me opkomt is dat je toch doorschiet met de NaOH oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je geen pH meter in plaats van lakmoes indicators?
Ik zou met water spoelen to neutraal. (kost iets meer water maar is makkelijker te controleren) Natriumhydroxide 33% is geconcentreerd. Je zou ook een verdunde oplossing (met water verdunnen door NaOH aan water toe te voegen) Natriumhydroxide kunnen gebruiken. (Wel oppassen natriumhydroxide en ook het zoutzuur niet op je handen krijgen!)
Succes