is suiker chemisch?

omdat ik zoiets wel een gehoord heb, en ik me wel iets kan voorstellen bij 'kristalliseren'

5K
Cryofiel
Wat bedoel je met 'chemisch'? Wat bedoel je met 'kristalliseren' - is dat volgens jou wel of niet 'chemisch'? Vele stoffen kunnen namelijk kristalliseren, zeezout ook. Is zeezout daarmee 'chemisch', wat dat woord ook moge betekenen?
Kristalliseren is een fysisch proces, de stof wijzigt niet chemisch.

Ja, tafelsuiker heet sacharose in chemische taal

Bij de productie van suiker vinden chemische reacties plaats. Dat wil niet zeggen dat suiker een onnatuurlijk product is. Bij het produceren van suiker wordt de van nature in bieten of suikerriet aanwezige suiker geraffineerd. Suiker is dus in principe een natuurproduct, maar bij de productie wordt chemie gebruikt.

"Chemisch" is trouwens niet hetzelfde als "synthetisch".
bamibal
Het is maar net hoe je "chemisch" definieert. Er wordt een bewerking uitgevoerd op de oorspronkelijke grondstof (bijvoorbeeld suikerbiet) om de suikerkristallen er uit te winnen. Het kristalliseren is weinig anders dan de in water opgeloste suikers laten kristalliseren (een soort inkoken; de echte techniek is net iets anders, zie de bron).
Voor mij is iets chemisch als er een product wordt gemaakt waarbij de smaak en structuur wordt bereikt door toevoeging of samenstelling van stoffen die oorspronkelijk niets te maken hebben met het eindproduct.
Cryofiel
In die zin is toch alles chemisch? Neem de citroenzuurcyclus, de hele fotosynthese. Allemaal bewerkingen die worden uitgevoerd op de oorspronkelijke grondstoffen, met als doel er andere stoffen van te maken. Of neem, heel eenvoudig, de verbranding van koolhydraten of vet in ons lichaam. Ook pure chemie. Uit je laatste alinea lees ik dat je iets 'chemisch' vindt als er sprake zou zijn van een E-nummer. Bijvoorbeeld citroenzuur toevoegen aan een aardappelgerecht. Van nature zit er geen citroenzuur in aardappels, dus krijgt citroenzuur in dit geval een E-nummer. En is het, volgens jouw definitie, 'chemisch'.
Ja en nee.
Zuivere suiker is een chemische substantie van biochemische oorsprong.
Nee in het geval het een mengsel is van mono en disachariden wanneer het als weinig gezuiverde stof uit melasse wordt uitgekristalliseerd.

Kenmerk van een chemische stof is dat het geen mengsel is maar de stof in zijn geheel (voor pakweg 99.9%)uit dezelfde soort moleculen bestaat.

Zo heb je verschillende zuiverheidsgraden:

technische kwaliteit bevat meestal 60-100% van de bedoelde stof)

Chemisch zuiver/pro analyse (meestal 99.0-99.9%)

Suprapur meestal 99.99%

Elektronische kwaliteit (zoals silicium) 99.99999999% en zuiverder.
De laatste categorie wordt opzettelijk iets vervuild (gedoteerd) voor N en P lagen, er worden dan op een volstrekt zuivere stof enige atomen van een andere stof per microgram aan vervuiling toegevoegd.

Zonnecellen zouden anders (met volledig zuiver silicium) NIET werken.

Men is dus werkelijk in staat stoffen tot op het atoom te zuiveren als dat zin heeft.
Ik heb altijd geleerd dat als een stof van moleculaire samenstelling verandert het een chemisch proces is, bij kristalliseren is daar volgens mij geen sprake van: het is dus een fysisch proces.
Juist in de natuur voltrekken zich vele ingewikkelde chemische processen, als je daar bang voor bent dan zou je theoretisch juist voor synthetisch voedsel moeten kiezen :-)
Bedenk dat de giftigste stoffen die we kennen een natuurlijke oorsprong hebben.
Suiker komt van nature in planten voor en is ook het belangrijkste bestanddeel van honing. Bij de raffinage kunnen wel chemicaliën worden gebruikt maar dat is bedoeld om allee de zuivere stof sacharose te isoleren.

Er bestaan ook andere soorten suikers. De voedingsmiddelen industrie is gek op HFCS, maïsstroop met een hoog gehalet aan fructose. Je ziet het als glucose-fructosestroop in heel veel voedingsproducten, niet alleen in koek en gebak maar ook in vleeswaren en salades, terwijl HFCS het belangrijkste zoetmiddel in frisdranken is. Het is in meer dan zeer kleine hoeveelheden een bijzonder slecht ingrediënt voor je gezondheid en één van de belangrijkste oorzaken van obesitas en diabetes.

Het ligt er een beetje aan hoe je het bekijkt maar de hele natuur bestaat zo'n beetje uit allerlei fysiologische en chemische processen. Bekeken vanuit de moleculaire hoek kun je suikers heel goed als chemische stoffen beschouwen maar vanuit de voedingsleer gezien zijn suikers voedingsmiddelen.
Iets is een chemisch product als het tot stand is gekomen via een chemische reactie, dus wanneer bepaalde verbindingen (atomen of moleculen) via niet fysische weg worden omgezet in andere verbindingen.
De suikers die wij zo kennen worden gemaakt van suikerbieten, riet en palm dmv een raffinage proces. Hierbij worden de suikers opgelost in heet water en dmv herkristallisatie en fijn filtrering gezuiverd.
Suiker is dus in die zin geen chemisch product of chemisch zoals jij zegt.
Mooie woorden, maar als je iets wilt benoemen, zul je er eerst een definitie op los moeten laten en daar overeenstemming over moeten zien te bereiken. Adh van mijn definitie is suiker niet via chemische weg gemaakt en is het om die reden geen chemisch product. Je mag de definitie natuurlijk bestrijden, maar dan hebben we het over een ander probleem!