als je droogijs in een gesloten buisje zit en deze in een lauw glas water doet, wat gebeurt er dan met het droogijs?

is het zo dat droogijs dan gaat sublimeren? en word het lauwe water kouder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (4)

Afhankelijk van het geleidingsvermogen van het materiaal waar het buisje uit bestaat zal er sneller of langzamer warmte uitwisseling gebeuren tussen het droogijs en het lauwe water.

Droogijs is per definitie minstens -79 C , lauw water zal een temperatuur hebben van zo'n 100 graden hoger.

Het water staat z'n warmte af aan het droogijs dat sublimeert tot Koolzuurgas, voor zover de ruimte in het buisje de expansie toestaat.

Als er genoeg warmte in het water aanwezig is zal de druk zal steeds verder oplopen tot het buisje knapt en het koolzuurgas ontsnapt.

Als de hoeveelheid warmte in het vloeibare water niet voldoende is om de druk voor het opblazen van het buisje te veroorzaken dan zal eerst alle water bevriezen, waarna het buisje droogijs ingesloten door bevroren (water-)ijs alsnog probeert te explodereren maar wellicht blijft het koolzuurgas dan opgesloten in het buisje in de ijsklomp.

Uiteindelijk resultaat is dus afhankelijk van: hoeveelheid droogijs, sterkte van het buisje, hoeveelheid en temperatuur van het water t.o.v. hoeveelheid droogijs.

Zelf heb ik mij wel vermaakt door een paar pellets droogijs in een ballon te stoppen en die dan zonder opblazen dicht te knopen.
Als je zo'n ballon ergens achterlaat dan zal hij, door het sublimeren (uit vaste stof verdampen) van het koolzuur op een onverwacht moment na een paar kwartier zover opblazen dat hij knapt, een soort van onschuldige tijdbom dus.

Ook een paar pellets in een half vol flesje water met de dop er op geeft dat effect.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het sublimeert en zorgt voor een explosie!
Pas op voor toepassingen met glas.
Maakt niet uit of het water; koud, lauw of warm is! Wel sublimeert het droogijs sneller bij een warme temperatuur.
In alle gevallen; boem, knal en of BAM !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, de bevroren CO2 wordt gas en zet uit, hetgeen leidt tot explosie van het buisje op het zwakste punt - vaak de dop die er afschiet. Vandaar de waarschuwing voor het gebruik van glas en andere gevaarlijke materialen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel dat het buisje sterk genoeg is, dan gebeurt het volgende: de vaste CO2 gaat verdampen waarbij de druk en de temperatuur oploopt. Van -78,2 graden Celsius naar het tripelpunt bij -56,6 Celsius en daarbij is de druk opgelopen tot circa 5 atmosfeer. Bij dit punt kunnen de vaste stof, de vloeistof en de damp bij elkaar voorkomen, bij verdere opwarming komt alle vloeistof en gasvorm voor, en de druk loopt steeds verder op, 10 atmosfeer bij -39,5 C, 60 atmosfeer bij +22,4 Celsius. Het kritische punt ligt bij 31,1 Celsius en 7,38 MPa (73,8 atmosfeer), hierbij is het verschil tussen gas en vloeistof niet meer aanwezig. Bij nog verdere opwarming gedraagt de CO2 zich als gas, en de druk zal steeds verder oplopen. In de praktijk betekent dit: WEES VOORZICHTIG!