Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan honing bevriezen?

Ik vraag mij af hoe koud honing moet zijn voordat het kan bevriezen...

Toegevoegd na 1 uur:
ik bedoel dus hoe koud moet de omgeving (vriezer bijv.) zijn, om honing in te kunnen vriezen.

Aangezien het nogal stroperig is, leek het mij stug dat het kan bevriezen, zoals bijv. water kan bevriezen. Limonadesiroop is ook iets wat niet "hard" wordt, maar wel heel koud kan worden. Ook al is het niet hetzelfde, het lijkt toch best wel op elkaar?

Vandaar mijn vraag...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ja hoor, honing kan bevriezen, het bestaat voor 20% uit vocht, dus je kunt het invriezen.

Toegevoegd na 6 uur:
Hoi Bigmomma,

N.a.v. je toevoeging heb ik nog even verder voor je gekeken op het Imkerforum, en ik denk dat je dit zocht:

Honing is prima in de diepvries bij -18 graden te bewaren, de potjes gaan niet stuk. Als je zo'n diepvriespot open maakt, zul je merken dat de honing niet echt bevroren is, maar nog heel dik vloeibaar. Diepvriezen is ook een manier om kristalliseren te voorkomen.
Een oude plattelandstruc voor het vloeibaar houden van het drinkwater van de kippen was: een schep suiker erbij gooien. De temperatuur waarbij het bevriest gaat dan 5-10 graden omlaag.
Honing met meer dan 80% suiker zal pas bij zeer lage temperaturen bevriezen, lager dan in onze winter of gewone diepvriezers. Dat honing in de diepvries wat stroperiger wordt heeft ook niet met bevriezen te maken maar met hoger viscositeit bij lagere temperaturen. Om te kunnen kristalliseren moet er wat beweging in zitten en dat kan dus niet bij die hoge stroperigheid van koude honing.

Dus met onze huis-tuin-en-keukenvriezers gaat het niet lukken (maar bij welke temperatuur wel vermeldt de geschiedenis niet).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding