Kan een vallende kogel iemand dodelijk verwonden?

Er is bekend geworden dat de jongen die is overleden bij de rellen tijdens de Sunset Grooves op Hoek van Holland is gedood door een waarschuwingsschot. Dit zou dus moeten zijn gekomen door een vallende politiekogel. Is dit echter natuurkundig gezien wel mogelijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb me dat ook vaak afgevraagd bij die in de lucht schietende personen, ik geloof Albaniers destijds. Dit was dan een soort vreugde vuur met scherpe munitie naar boven..

Het beste antwoord

Dit is een keer getest door MythBusters (leuk programma op Discovery Channel) en de uitkomst was dat een vallende kogel inderdaad dodelijk kan zijn. Voor het gemak verwijs ik je even door naar de samenvatting van hun onderzoeksresultaten:

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie ook de video (YouTube).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Lol. we geven de zelfde bron met een andere uitleg.
In elk geval is het niet dodelijk als de kogel recht omhoog wordt geschoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Recht omhoog is inderdaad niet dodelijk volgens MythBusters onderzoek. Indien de kogel recht omhoog was geschoten had de agent hem echter zelf op zijn hoofd gekregen. Is trouwens bijna onmogelijk om echt recht omhoog te schieten.

Andere antwoorden (6)

Blijkbaar wel he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Wel een bult op je kop.
Mythbusters hebben dit op de TV uitgebreid voorgedaan.
Als ie in je oog komt (moet je wel omhoog kijken) is het wel een foute boel,
AWM
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Dan krijg je 'm er heel moeilijk weer uit.
Heb je wel eens door het bos gelopen en dat er een eikel op je hoofd viel? Die komt al behoorlijk hard aan; doet echt pijn. Laat staan dat je een vallende kogel op je hersenpan krijgt die zwaarder en puntiger is.
Omdat de kogel omhoog geschoten is zal deze van een hogere afstand vallen dan een eikel en door de zwaartekracht ook meer snelheid hebben gekregen dan die eikel.
Lijkt mij dat dit dodelijk kan zijn en dat blijkt ook wel uit de berichtgeving.
Wel zuur voor de agent die dacht een waarschuwingsschot te lossen en toch iemand doodt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou de mogelijkheid bestaan,dat de kogel die vanaf een bepaalde hoogte naar beneden viel,door een ander waarschuwingsschot in de lucht geraakt is,waardoor deze,meer snelheid heeft gekregen bij het naar beneden vallen,en misschien ook van richting is veranderd.
er is beduidend meer dan een keer geschoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De snelheid van een vallende kogel is erg groot.

Vanaf het hoogste punt naar het laagste punt wordt "hoogte-energie" omgezet in kinetische energie (lees: snelheid). En dat kan dus inderdaad knap letsel opleveren.

Maar een waarschuwingsschot is niet altijd omhoog, het kan ook zijn dat een schot boven de hoofden gericht wordt, maar dat er helaas iemand op een balkon ofzo stond en geraakt werd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gisteren is het op het journaal uit gelegt dat het wel degelijk kon.
als de kogel met zn kop naar beneden terug valt,nadat hij is afgeschoten..dan kan dat inderdaad dodelijk zijn..dr zit natuurlijk een behoorlijk vaart achter