blijft het gewicht van een liter water even groot in vloeibare toestand als in gasvormige toestand ondanks het volume?

in vloeibare toestand is het gewicht van 1 liter 1 kg. Als men het verdampt en het is in b.v. 1 m3 terecht gekomen is dan het gewicht nog hetzelfde of is dit verandert?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@arke: ik ben wel benieuwd of het je nu duidelijk en wat je eigenlijk wilde weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vraag blijft hetzelfde, maar voor de duidelijkheid nemen we maar aan dat de m3 luchtledig is. Als deze luchtledig is en ik zou er een liter water in zetten( wat natuurlijk op deze manier niet kan, maar laten we aannemen dat dit wel kan) is dan de waterdamp nog hetzelfde in gewicht? Volgens mij wel, maar de antwoorden welke ik op deze vraag EENVOUDIGE vraag zijn zeer verschillend en men maakt er vanalles bij waar ik niet naar vraag. Ik wil het eenvoudigste antwoord. Als ik de liter water zet in een m3 vat vol lucht blijft het volgens mij hetzelfde de lucht is en blijft hetzelfde soortelijk gewicht n.l.behouden. En het gasvormige water ook.Is het anders dan graag een antwoordmet waarom.

Het beste antwoord

Je neemt een liter water. Die bestaat uit heel erg veel watermoleculen. Je geeft al die moleculen een nummer.
Dan laat je het water verdampen, en het volume is dan flink wat groter. Je zult zien, dat alle moleculen nog aanwezig zijn.

Het is eigenlijk hetzelfde probleem als wat is meer?:
Twee glazen bier naast elkaar, of twee glazen bier op een meter afstand. Nou?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom iemand hier zo vlug een min voor geeft snap ik niet helemaal, ik had n.l. in mijn achterhoofd het bovenstaande antwoord verwacht maar was er niet zeker van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat de minner ook zijn mening even op het internet zetten, dan weten wij ook waarom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord + mooi voorbeeld!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet geheel. Je kunt het niet vergelijken met bier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ theodbn: bij sommige biersoorten kun je inderdaad beter water drinken... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt inderdaad zwaar bier, het alcoholpercentage is hoger maar het gewicht blijft een ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van dat bier is een grapje, maar dit is wel een test uit de ontwikkelingspsychologie. Dus het is uiterst serieus.
De oorspronkelijke test gaat met limonade. Daarmee wordt het hoeveelheidsbegrip van het kind getest.
Dat speelt hier dus ook een rol, maar op een wat abstracter niveau.

Andere antwoorden (6)

gewicht is lichter, gas zweeft en stijgt. maar massa is gelijk

Toegevoegd na 59 minuten:
Er word gevraagd naar gewicht, gewicht is echt lichter. kijk naar bron voor dat er minnetjes gegeven word!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Het gewicht blijft gelijk als het ga op dezelfe locatie blijft. De reden dat de moleculen in de lucht zweven is niet omdat ze minder wegen, maar omdat ze niet meer onder de directe invloed van elkaars aantrekkingskrachten staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het moment dat je water verwarmt zet het uit en neemt het volume toe, de water moleculen worden dan groter.

Daar het volume uitzet wordt het soortelijk gewicht gewijzigd, het water wordt lichter en zal opstijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je met gewicht de massa bedoelt en niet het soortelijk gewicht, dan 'weegt' 1 liter water net zoveel als vaste stof als dat het als damp weegt. Het is nog steeds 1 liter water. Leg je het op de weegschaal, dan zie je wel een verschil, omdat de damp warmer is, evt. opstijgt en dus minder druk op de weegschaal legt.

Stel de liter water zit in een ballon. Die weegt 1 kilo. Nu wordt het water heet en verdampt binnen de ballon. De massa van die ballon met water is nog steeds 1 kilo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gewicht verandert maar de massa blijft gelijk, exact een liter water vertegenwoordigt een aantal moleculen water, of je die nu bevriest, verkootk of andere dingen mee doet, de massa blijft gelijk, zelfs als je de liter water ontleedt (elektrolyse) dan blijft de som van de moleculen waterstof en zuurstof gelijk.

Toegevoegd na 5 minuten:
Helaas hebben we nog steeds de onhebbelijk gewoonte gewicht (in Newton) uit te drukken in massa (KG).
Dat veroorzaakt altijd misverstanden.
Zo weegt een kG water op aarde minder in atmosferische omstandigheden dan in vacuum (dan wordt het gewicht in een keer ) 0.012 n zwaarder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is complex. Een gas neemt meer volume in omdat de moleculen groter worden en ook de intermoleculaire ruimte grotere wordt. De ruimte blijft niet luchtledig en wordt gevuld met een stof die gewicht heeft. Dus hierdoor wordt het al zwaarder als we alle damp van die hele liter water blijven beschouwen. Je kan ook wat makkelijker denken. Als het water verdampt en die damp zouden we kunnen opvangen en wegen, dan hebben alle waterdamp moleculen zich gemengd met lucht Lucht heeft een gewicht. Dus ook zo beredeneerd wordt alle damp van die hele liter zwaarder. Dus zuiver bekeken of wat makkelijker ... in gasvorm moet water zwaarder zijn. De dichtheid is per volume-eenheid dus dit gegeven helpt hier niet.

Toegevoegd na 17 minuten:
Wanneer je googelt naar het mollier-diagram kan je er wat mee rekenen. Dit diagram geeft dichtheden en gewicht van lucht in diverse vochtigheden. Wel goed kijken ... het is een complex diagram.