Bij verf mengen, trekken de kleuren elkaar af: de primaire kleuren geel, magenta en cyaan worden samen zwart. De kleuren absorberen elkaar.
Bij verf telt alles op: het wordt wit.

Toegevoegd na 40 seconden:
Tweede 'verf' moet 'licht' zijn.
De primaire kleuren van licht zijn rood, blauw en groen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt doordat licht additief mengt en verf partitief. Ik zal proberen het simpel uit te leggen.
Om te begrijpen hoe dat werkt moet je weten dat de kleur van licht af hangt van de golflengte van het licht. Kleuren zijn dus een combinatie van verschillende golflengten licht. Als je licht mengt voeg je dus extra lichtstralen toe, met andere golflengten. Van hier kleuren licht blijven de stralen behouden, dus die combineren.
Verf werkt precies omgekeerd. De kleur van verf hangt af van welke golflengten hij absorbeert en dus niet terug kaatst. Groene verf absorbeert dus al het blauwe en rode licht. Voeg je no een andere kleur verf toe met een andere kleur, dan worden er nog minder verschillende golflengten terug gekaatst.
Op die manier hou je dus bij heel veel kleuren verf door elkaar een combinatie over die niets meer weerkaatst, en dus zwart lijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plat gezegd is het wat licht betreft het emissiespectrum wat uitgestraald wordt en bij verf is het het absorptiespectrum wat (wit) licht absorbeert wat de kleur bepaald.

Toegevoegd na 21 minuten:
Dat betekent dat de kleur van het licht in forse mate de kleur van de waarneming van de verf beïnvloedt.
Wat betekent dit, allereerst kun je verf en kleuren pas beoordelen als het licht een continuespectrum is , wat bij zonlicht het geval is.
Veel andere lichtbronnen, vooral spaar- en TL lampen hebben GEEN continuespectrum maar een lijnenspectrum
wat de kleurwaarneming van dezelfde kleur verf sterk beïnvloedt.
Dus daarom begon ik met licht.
Om die reden kun je met sfeerverlichting de ambiance sterk beinvloeden.
Ondanks dat we slechts drie (breedbandige) kleuren herkennen , rood 650, groen 545 en blauw 455nM.
Dar piekt die kleur in de waarneming sterkte, maken onze ogen en hersenen het mogelijk werkelijk miljoenen kleurnuances te herkennen.
Dat herkennen van zoveel kleuren komt omdat (verf) kleuren nooit geheel monochromatisch zijn maar een buitengewoon grillig absorptiespectrum kunnen hebben.
Daarbij nemen wij de lichtstekte van die kleuren in enorm veel gradaties waar, Zelfs als je per kleur maar 100 intensiteitstappen zou hebben (het zijn er veel meer bij geoefende kleurkijkers) heb je al 100^3 = 1000 000 kleurenwaarneming.

Zwart echter word niet gemaakt door verven te mengen, je krijgt dan een vies soort grijsbruin.
Voor zwart wordt altijd een aparte toner gebruikt, meestal op basis van koolstof welke alle zichtbare kleuren vrijwel volledig absorbeert.
Dit geldt overigens ook voor printers, daarom heb je drie kleuren EN zwart.

De andere aspecten van de vraag zijn terug te vinden in de andere antwoorden, alleen maakt men dus geen zwart uit kleuren van printers , een zwarte inktpatroon is daarvoor onmisbaar en dat is met witte en zwarte verf ook zo, deze "kleuren "zijn niet door menging van kleuren te
maken.

Verder is het interessant te weten dat er witte leds bestaan die werkelijk heel dicht bij een continuespectrum komen, een goede reden om op den duur deze lichttechniek (maar wel van hoge kwaliteit) te gaan benutten welke over ongeveer 4 jaar (pas) op de markt komt, helaas worden nu massaal oude partijen slechte leds in lampjes gebouwd en eerst verkocht, op inmens dure ledlampen na.
Dat gaat veranderen.