Kort gezegd gaat natuurkunde over stoffen die niet van natuur veranderen. Misschien wel smelten of verdampen, of plasma worden, maar niet in een *andere* stof veranderen.

Scheikunde gaat over het veranderen van de ene stof in de andere.

Het verschil is echter gradueel. In de praktijk is er zoveel overlap, dat het verschil niet altijd eenduidig is.

Vergelijk het met mensen: je hebt korte mensen en lange mensen, maar ook die grens is niet heel duidelijk te leggen. Zo is het ook met de overgang tussen natuur- en scheikunde.

Ik heb bijvoorbeeld natuurkunde gestudeerd, maar ik kreeg ook vakken als fysische chemie en chemische fysica (zeg maar: natuurkundige scheikunde en scheikundige natuurkunde). Ik bedoel maar.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Bij scheikunde gaat het vooral om verandering van stoffen. Bij een scheikundige reactie heb je aan het begin andere stoffen dan erna. Scheikunde gaat ook over de eigenschappen van verschillende soorten stoffen.
Bij natuurkunde gaat het om verschijnselen waarbij de soort stof niet verandert. Natuurkunde gaat onder andere over beweging, krachten, elektriciteit, licht, energie, straling.

Het is niet eenvoudig om de grens tussen scheikunde en natuurkunde te trekken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De natuurkunde is een exacte wetenschap.

Scheikunde of chemie is een natuurwetenschap die zich richt op de studie van samenstelling en bouw van stoffen, de chemische veranderingen die plaatsvinden onder bepaalde omstandigheden, en de wetmatigheden die daaruit te destilleren zijn. Chemie is sterk verwant met de natuurkunde of fysica. De tak van wetenschap die beide verbindt is de fysische chemie. Ook met andere natuurwetenschappen zijn aan het grensvlak nieuwe disciplines ontstaan zoals de biochemie en geochemie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoewel ze beiden onder de (beta)wetenschappen vallen, zijn het twee verschillende takken van sport.
Natuurkunde houdt zich met name bezig met de wetten waaraan alles (voorwerpen, lichamen, krachten) in de natuur / om ons heen zich aan houdt. Scheikunde gaat meer over de chemische processen die ten grondslag liggen aan alle ons bekende materie.
Omdat er zoveel raakvlakken zijn en overlap is, worden ze tegenwoordig op sommige middelbare scholen als één vak (nask) gegeven .

Als je wilt weten hoe een bril werkt, hoe je een bal om een hoekje moet schieten of waarom dingen altijd naar beneden vallen en nooit omhoog, moet je bij de natuurkunde zijn.

Als je wilt weten hoe je van twee giftige stoffen iets eetbaars kunt maken (zoutzuur en ammoniak bijvoorbeeld) , waarom eten van uiterlijk en structuur verandert als je het kookt en waarom de WC wel schoon wordt van azijn maar niet van frituurvet, begeef je je op het gebied van de scheikunde.

Veel vragen zul je echter pas beantwoord kunnen krijgen door beide disciplines door elkaar te gebruiken.