Stel een vliegtuig vol met bijen maakt een vlucht. De bijen wegen totaal 1000kg. Als de bijen vliegen in het vliegtuig, is deze dan 1000kg zwaarder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou het vliegtuig juist lichter moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lichter? Echt niet.

Het beste antwoord

Ja, dan weegt hij zwaarder

Uit quest scheurkalender, vergelijkbare vraag: Wanneer weegt en gesloten doos bijen meer: als ze op de bobem zitten of wanneer ze vliegen?

De beestjes moeten een neerwaartse kracht produceren die gelijk is aan hun eigen gewicht, daarvoor flapperen ze met hun vleugels.Die kracht gaat vervolgens via de lucht in de kist naar de weegschaal. Doordat ze in een doos zitten, kan de druk negens heen. De weegschaal geeft daardoor met vliegende bijen hetzelfde aan als wanneer de insecten op de bodem zitten. Dit geld niet wanneer de bijen in verticale richting vetragen of versnellen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
100% mee eens. Overigens weet ik vrijwel zeker dat deze vraag ook op deze site al eerder is gesteld. Alleen heb ik nu geen zin om te zoeken.
(GV ontwikkelaars: waarom werkt de zoekfunctie alleen op trefwoorden door de vraagstellers zelf ingevoerd, en niet op basis van de vraagtekst??)
Cryofiel
12 jaar geleden
??? Jaspro101, je zegt eerst dat het vliegtuig zwaarder wordt, en vervolgens zeg je dat het niets uitmaakt. Wat is het nu?
Jaspro101
12 jaar geleden
Als de bijen stilhangen word hij zwaarder, dat geld niet wanneer de bijen in verticale richting vertagen of versnellen Het komt uit de scheurkalender uit de quest, als naar beneden gaan of vertragen genereren ze minder stuwkracht en dat is dus minder gewicht.
Als ze naar boven gaan of versnellen genereren ze meer stuwkracht en dat is dus meer gewicht
Cryofiel
12 jaar geleden
Zwaarder DAN WAT? Volgens mij is het vliegtuig met zittende bijen even zwaar als het vliegtuig met stilhangende vliegende bijen.
Jaspro101
12 jaar geleden
Ja dat klopt, maar als ze met vliegen versnellen dan zijn ze zwaarder dan als ze zitten.
en als ze in de lucht hangen, en ze zweven naar beneden dan zijn ze weer lichter
Cryofiel
12 jaar geleden
In dat geval zijn we het eens!

Andere antwoorden (3)

Absoluut.

Vliegen is niets anders dan de lucht onder de vleugels omlaag drukken. Actie is min reactie.
De lucht drukt op zijn beurt weer op de bodem van het vliegtuig.
De lucht in een vliegtuig draagt ook gewoon bij aan het totaalgewicht van het vliegtuig.

Als je een vliegtuig vacuum zou zuigen, dus alle lucht eruit, dan zou het minder wegen. In dat vacuum vliegtuig zou je vervolgens ook weer bijen kunnen stoppen, maar deze zouden vervolgens niet kunnen vliegen (als ze het vacuum al zouden overleven), maar ze zouden evenveel bijdragen aan het totaalgewicht van het vliegtuig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
??? Wordt het vliegtuig 1000 kg zwaarder zodra de bijen niet meer zitten, maar vliegen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Heb ik het niet goed uitgelegd? De lucht in het vliegtuig heeft immers ook gewicht. De bij drukt op de lucht door te wapperen met zijn vleugels, waardoor de lucht weer meer op het vliegtuig drukt. De kracht die de vlieg nodig heeft om in de lucht te blijven is even groot als zijn gewicht als hij zou zitten. Ik zou toch verwachten dat de grote wetenschapper cryofiel dit wel zou begrijpen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wacht ik zie nu bij het antwoord van jaspro je verwarring! Nee natuurlijk maakt dit niet uit! Maar dat bedoelt de vraagsteller natuurlijk niet. De vraagsteller denkt dat een vliegtuig met vliegende vliegen erin (:P) even zwaar is als een vliegtuig ZONDER vliegen erin. Dit omdat de vliegen zouden zweven en dus niet zouden bijdragen aan het totaalgewicht. Maar dat is dus een misvatting.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik heb de vraag anders begrepen: een vliegtuig met slapende bijen stijgt op en vliegt dan horizontaal. Op dat moment komt de stewardess langs; zij maakt de bijen wakker. De bijen gaan vliegen. Situatie 1:
De bijen zitten te pitten op de bodem van het vliegtuig. Situatie 2:
De bijen doen André Kuipers na: ze vliegen, en hangen daarbij wat rond. Is het vliegtuig in situatie 2 zwaarder dan in situatie 1? -- Dit is hoe ik de vraag las. Daarna las ik jouw antwoord, dat begint met "Absoluut". Vandaar mijn verwarring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ging uit van de eerdere keren dat ik deze vraag heb gehoord, vandaar. Is namelijk nogal een populaire vraag vanwege het tegen intuitieve karakter ervan. Vaak wordt ervan uit gegaan dat iets dat vliegt in een vliegtuig niet kan bijdragen aan het gewicht ervan.
Simpel gezegd, alle onderdelen van het vliegtuig inclusief lucht inclusief de bijen bestaan uit moleculen. Iedere molecuul hebben een bepaalde massa.
Of de bijen nou vliegen of in de gordel in de stoel zitten, ze blijven even zwaar. Dus de massa van het geheel blijft gelijk.

(met uitzondering van verbruikte brandstof die via de uitlaat naar buiten gaat natuurlijk)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet helemaal juist. Het paradoxale dat de vraagsteller ervaart schuilt juist in het verschil tussen gewicht en massa. Immers: voor je gevoel "drukken" vliegende bijen, ondanks hun massa, niet op het vliegtuig, en weegt het vliegtuig dus minder, dan wanneer de vliegen op de grond zouden zitten. Daar zit m de verwarring. Dat massa niet verandert ondanks vliegen of zitten is natuurlijk helemaal logisch.
walter
12 jaar geleden
De vraagsteller rekent in kilogram.
Kilogram is de eenheid van massa.
Als het over gewicht ging, spraken we over Newton.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller heeft het over "wegen". Als je het over wegen hebt heb je het over gewicht. Dus met jouw manier van redeneren zou je net zo goed kunnen zeggen dat de vraagsteller de verkeerde eenheid heeft gebruikt. Bovendien nogmaals: als het over massa zou gaan zou er helemaal geen verwarring zijn. De massa van iets blijft altijd gelijk, omdat of iets "vliegt" of niet, geen invloed heeft op de massa ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doel natuurlijk op de verwarring van de vraagsteller, niet op die van jullie.
Maar dat je 't niet helemaal kunt volgen is onderhand wel duidelijk. Move along please.
Een vliegtuig, of doos, of vrachtwagen met bijen heeft altijd een (bijna) gelijke neerwaartse druk ongeacht of de bijen vliegen of zitten. Het vliegtuig wordt dus niet lichter of zwaarder.