hoeveel moleculen is 10 tot de macht min19 mmol, en hoe reken je dat uit?

10 tot de macht -19mmol is .. × 10 tot de macht ... moleculen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Het aantal deeltjes in één mol is ongeveer gelijk aan 6,022 14 × 1023. De grootheid 6,022 14 × 1023 mol−1 wordt de constante van Avogadro genoemd.

Deze deeltjes kunnen moleculen of atomen, maar ook ionen of sub-atomaire deeltjes zijn, zoals elektronen. Indien bij gebruik van de mol het type deeltje niet wordt gespecificeerd, zal uit de context volgen welk deeltje wordt bedoeld: moleculaire stoffen bestaan uit moleculen, dus bij 'een mol water' wordt gedoeld op 6,022 14 × 10^23 watermoleculen.

Heb geen grafische rekenmachine, maar hiermee zou je het moeten uit kunnen rekenen.

Toegevoegd na 41 seconden:
In de tweede regel staat 1023, dit moet 10^23 zijn. Dit staat er twee keer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hierboven staat al wat 1 mol is; en 10^-19 millimol is 10^-22 mol. 10^23 maal 10^-22 is 10^(23-22) en is gewoon 10. Jouw antwoord is dus 6.022 maal 10, dus 60.22 (afgerond).

Geen idee waarom je een rekenmachine (laat staan een grafische) nodig hebt om zoiets uit te rekenen :)

Toegevoegd na 20 uur:
Nog even een toevoeging over wel of niet afronden tot op een geheel getal: op zich kun je alleen een geheel aantal moleculen hebben natuurlijk, maar als je het bijvoorbeeld over gemiddelden hebt dan kun je wel iets achter de komma hebben. Je kunt best zeggen dat een gemiddeld gezin 1.6 kinderen heeft, ook al heb je geen tienden van kinderen.
12 jaar geleden
Doorrekenen met het getal van Avogadro (Ruolio) =
6x10^23 moleculen per mol.
En dan 10^-19 mmol = 10^-22 mol.
Vermenigvuldigen geeft 6x10^(23-22) = 60 moleculen.
Reddie