Hoe kan het dat er op thee een waas komt?

En dan bedoel ik thee dat gemaakt wordt van water dat wordt gekookt in de magnetron. (Een waas of schuimig, Ik weet niet hoe ik het noemen moet.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een kleine terzijde, je past toch wel op, water koken in een magnetron is behoorlijk riskant, zie bijvoorbeeld: http://www.youtube.com/watch?v=1_OXM4mr_i0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat had ik nooit verwacht! Hoewel ik vaak dit programma gezien heb, heb ik deze aflevering niet gezien.
Maar ik vindt thee uit de magnetron niet lekker dus dat zal me niet gebeuren. Toch bedankt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook verstandig als je water kookt in de magnetron om daar een glazen staafje in te zetten. Mijn vader gebruikt ook een glazen roerstaaf hiervoor en je merkt inderdaad dat t naborrelen er dan al niet meer is. Het staafje zorgt er denk ik voor dat er een opstakel is in het water en hierdoor de bubbels makkelijker opstijgen. Maar das maar een mening :-) Hij gebruikt het bij elke vloeistof trouwens, ook soep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Beerg, dat klopt ook, schijnt iets met de oppervlaktespanning te maken te hebben of zo. Hoe het ook zij, persoonlijk geef ik om die reden voor het verhitten van vloeistoffen de voorkeur aan een ketel of pan op het gasfornuis, daarnaast is dat ook een vrij vlotte methode.

Het beste antwoord

Het zijn calciumionen die dit veroorzaken. Zoals antwoordman al zegt zorgt calcium voor een soort laagje op t water. Je kan dit voorkomen door het even te laten staan, nadat het aan de kook was, zodat dit kan neerslaan. Of tussendoor even roeren.

De reden hiervan is dat normaal koken het water voldoende in beweging brengt zodat de calciumionen neer kunnen slaan. Water in de magnetron staat teveel stil, hierdoor slaan ze dus niet neer direct neer.

Je zal dus simpelweg wat meer geduld moeten hebben dat de calciumionen zich ergens aan gehecht hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aller beste antwoord van alle goede antwoorden Beerg! Dank je wel.

Andere antwoorden (5)

Dat komt door de mineralen in het water. Met name calcium.
Je krijgt daar een zilverachtig vliesje van.
Men zegt dat je het water langer moet koken om dit te voorkomen, maar dat vind ik maar vreemd, daar verdwijnt het calcium niet mee.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik theewater kook in een steelpannetje ,en ik giet het water wat ik niet nodig heb weg,en laat het pannetje warm opdrogen,dan lijkt het net of er ook een laagje kalkaanslag inzit,terwijl we helemaal geen last van kalk in het water hebben,is dit dan ook calsium ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Calcium = kalk, het is alleen een andere benaming :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@eef... die ervaring heb ik ook... ik denk ook dat de kalk in het pannetje achterblijft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor het antwoord +1
Eindelijk antwoord op prangende vraag: hoe komt het vlies op de thee

Wetenschappers meldden deze week eindelijk het antwoord te hebben gevonden op de prangende vraag: waarom ontstaat er een vlies op de thee? In een brief aan het wetenschapstijdschrift 'Journal' schrijven Michael Spiro en Deogratius Jaganyia van het Imperial College in Londen het vlies te hebben geanalyseerd.

Het zou voor het merendeel bestaan uit calciumcarbonaat, dat wordt gevormd door de chemische reacties veroorzaakt door de verbinding van hard water en de thee. “Het toevoegen van een zure stof, zoals citroen, vermindert de vliesvorming terwijl melk door haar samenstelling deze juist versterkt.”

De wetenschappers beweren geen vlies te hebben zien ontstaan op thee die is getrokken met gedistilleerd water. “Vliezen zijn alleen te zien wanneer het water calcium of magnesium bevat en bicarbonaat ionen. Dat betekent dus hard water zoals in Londen.”

Hoe langer een theezakje in het water is, hoe meer vliesvorming de wetenschappers zagen. De vlies kwam ook sneller op de thee naarmate ze warmer was. Thee is zelf ook debet aan het ontstaan van dit verschijnsel, vanwege het gistingsproces dat wordt gebruikt om groene thee om te zetten in zwarte thee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijke uitleg +1
Looizuur is de stof in de thee die, net als bij wijn, zorgt voor de licht-wrange, samentrekkende smaak in de mond en het vliesje op de thee. Looizuur is de belangrijkste anti-oxidant van thee en is een stof die in elke theeplant, en dus in elk theeblad, in meer of mindere mate aanwezig is.
Lees verder via de link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord boven is correcte antwoord. Je zult ook merken dat je bij zuivere groene thee deze waas niet krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt van de thee soort af.