Werkt er ook een normaalkracht op een voorwerp als die in beweging is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de 'normaalkracht' in de zin van 1 enkele vector die aangrijpt in het zwaartepunt van een voorwerp bestaat niet, behalve in een theoretisch model.
In de werkelijkheid is het complex van krachten dat op een bewegend voorwerp werkt veel ingewikkelder. Allerlei ongelijke wrijvingskrachten, turbulente luchtstromingen, en zovoorts spelen een rol.
De normaalkracht zoals die in het theoretisch model zit, blijft wel gewoon werken, ook als het voorwerp in beweging is.

Het beste antwoord

Ja. Als je een doos over de vloer schuift, voel je nog steeds weerstand. Dus normaalkracht.
Bovendien valt de doos dan nog steeds niet naar beneden. Dus de vloer duwt nog steeds naar boven.
Reddie
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, tenzij deze niet op een oppervlak bevind maar zweeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kist (met platte boden) die op een (platte, houten) brancard vervoerd is ook in beweging en dan blijft de normaalkracht ook van kracht ;-)