Is de normaalkracht gelijk aan de zwaartekracht als het voorwerp in beweging is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14K
Reddie
12 jaar geleden
Waarom deze vraag, als je gister vroeg "Werkt er ook een normaalkracht op een voorwerp als die in beweging is?"
Kun je echt niet zelf bedenken dat dat dezelfde vraag is?
Of is dat een manier om ons bezig te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet dezelfde vraag.. ik snap dat de normaalkracht erop werkt maar die hoeft als die in beweging is dus niet even groot te zijn als de zwaartekracht.
En ik mag elke dag 4 vragen stellen dus daar maak ik goed gebruik van.. En als jij dat een domme vraag vind of als je het gevoel hebt dat ik zo levenloos ben om jullie mensen die ik niet een ken bezig te houden dan kan je mijn vragen ook gewoon vermijden ;) En je bent niet verplicht om vragen te beantwoorden dus als je het vervelend vind ben je niet verplicht om vragen te beantwoorden..

Het beste antwoord

De normaalkracht is gelijk aan de kracht waarmee een voorwerp op een ander voorwerp drukt. Wanneer dat een voorwerp (zoals de ondergrond) helemaal waterpas is (dus een vlak loodrecht op de richting van de zwaartekracht) en er wordt verder geen andere verticale kracht op het voorwerp uitgeoefend (zoals een duwende hand), dan zal de normaalkracht gelijk zijn aan de zwaartekracht. Ook bij beweging langs het vla, immers: de bewegingsrichting is loodrecht op de zwaartekracht/normaalkracht en er is dus geen bewegingskrachtcomponent die op te tellen is bij of af te trekken is van de zwaartekracht/normaalkracht.

Als er sprake is van een helling, dan staat de normaalkracht nog steeds loodrecht op de ondergrond, maar de zwaartekracht uiteraard niet meer; die staat onder een bepaalde hoek. De zwaartekracht wordt nu 'ontbonden' en zorgt voor een deel voor de tegenovergestelde van de normaalkracht (Fgz) en voor een deel voor de kracht die het voorwerp langs de helling naar beneden trekt (Fgx). De wrijvingskracht Fw is de tegengstelde kracht van Fgx en zolang Fw groter is of gelijk aan Fgx, zal het voorwerp op de helling blijven liggen. Als Fgw kleiner is dan Fgx, zal het voorwerp naar beneden bewegen. Of als je een externe (duw- of trek-) kracht uitoefent op het voorwerp, parallel aan de helling. Zie ook het bijgevoegde krachtendiagram.

Een voorwerp dat niet stil ligt, of niet met een contstante snelheid beweegt (is hetzelfde; stil liggen betekent een constante snelheid 0 m/s), ondergaat een versnelling. Voor een versnelling is er een on-evenwicht nodig in de krachten die op het voorwerp werken. Dit on-evenwicht zit dan in de richting van beweging. In alle richtingen waar de krachten wel in evenwicht zijn (dus bij elkaar opgeteld 0), is er geen beweging.

Dus het antwoord is:
- als het voorwerp op een rechte grond ligt
- en de bewegingsrichting van het voorwerp is loodrecht op de normaalkracht
- en er is geen andere externe kracht in de verticale richting dan de zwaartektracht,
DAN is de normaalkracht gelijk aan de zwaartekracht.

- als het voorwerp op een helling ligt
- en de bewegingsrichting van het voorwerp is loodrecht op de normaalkracht (dus langs de helling)
- en er is geen andere externe kracht in de verticale richting dan een component van de zwaartekracht,
DAN is de normaalkracht gelijk aan die component van de zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit kan het geval zijn, maar is niet per definitie zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang de gehele platte onderkant van het voorwerp in contact blijft staan met de plank, vloer of iets dergelijks waar dat voorwerp op staat (zonder gewicht te verliezen van het gehele voorwerp) kun je schuiven wat je wil, dan blijft de normaalkracht gelijk aan de zwaartekracht ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fn:Fz=1 mits het voorwerp een horizontale beweging maakt. Dan zijn ze dus gelijk.

Maar de zaak verandert als het ook een verticale beweging maakt. Dus biiv. een auto die een berg oprijd. Dan staat Fn niet gelijk aan Fz.