Kan de Ozonlaag zodanig beschadigd raken dat onze zuurstof zou kunnen vervliegen?

zonnevlam... ruimtepuin, weet ik veel, iets waardoor zodanig rampzalige schade ontstaat dat onze atmosfeer verdwijnt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 ik vind dit een goede vraag. Heb me dat ook wel eens afgevraagd.

Het beste antwoord

Ha, die Freebird;

Nee, want de ozonlaag is niet de laag die onze zuurstof vasthoudt. De dampkring is de natuurlijke grens tussen onze atmosfeer en de ruimte en aangezien zuurstof en stikstof massa hebben worden zij door de aantrekkingskracht naar de aarde toegetrokken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

NEE...

Toegevoegd na 35 seconden:
Geef mij dan maar aan waar dat je kunt verzinnen dat die blijft dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en nee.

Het beschadigen van de Ozonlaag heeft (hoogstwaarschijnlijk) geen effect op de hoeveelheid zuurstof op aarde.

Wel is het mogelijk dat onze atmosfeer geheel verdwijnt. Er ontsnappen dan kleine beetjes atmosfeer naar de ruimte. Na verloop van een heel erg lange tijd kan onze atmosfeer op deze manier verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat heeft geen invloed op elkaar.

Veel mensen zien de ozonlaag als een soort stevig omhulsel dat onze atmosfeer op z'n plek houdt. Dat omhulsel mag dus niet kapotgaan, want dan zou onze atmosfeer weglekken, de ruimte in.

Dat beeld is fout.

De atmosfeer bestaat uit gassen. Ook gassen worden aangetrokken door de zwaartekracht van de aarde. Die zwaartekracht is het enige dat de gassen, en daarmee de atmosfeer, op hun plaats houdt.

Daardoor zie je dat de maan en Mercurius geen atmosfeer hebben: ze zijn te klein en hebben daardoor te weinig zwaartekracht.

Venus is groot genoeg, en heeft dus de zwaartekracht die nodig is om een atmosfeer vast te houden.

Mars is een stuk kleiner dan de Aarde en Venus, maar veel groter dan Mercurius en de maan. Mars heeft daardoor een atmosfeer, compleet met weersverschijnselen en stofstormen, maar die atmosfeer is veel ijler dan de onze.

In onze atmosfeer zit zuurstof. Die zuurstof wordt onder invloed van zonnestraling omgevormd tot ozon. Al breken wij die ozon af met chemicaliën, de atmosfeer blijft gewoon op z'n plek.

Toegevoegd na 16 minuten:
Overigens heb je strikt theoretisch gezien wel gelijk. Een ramp waarbij de aarde wordt vernietigd, vernietigt ook de atmosfeer.

Over ongeveer 5 miljard jaar (en dan kan ik er best een paar honderd miljoen jaar naast zitten) zal de zon opzwellen. Het is nog de vraag of de zon zo groot wordt dat de aarde wordt opgeslokt, of dat dat nét niet zal gebeuren.

Stel dat het nét niet gebeurt, dan zal de zon toch zo groot zijn, en zo'n enorme straling afgeven, dat onze atmosfeer zal worden weggeblazen, zowel door de hitte als door de zonnewind.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie uitleg!!