stinkt zwavel?

volgensmij wel, maar ik weet het niet meer zeker.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee, dit is zeker geen stomme vraag. zwavel zelf stinkt namelijk niet, alleen zwavel verbindingen. ik vind dit een interessante vraag!
Ivana
11 jaar geleden
Stomme vragen bestaan niet! Domme antwoorden wel!;)

Antwoorden (4)

Daar staat het wel om bekent ja, maar het is maar wat je lekker vind ruiken, sommige mensen vinden bijvoorbeeld broccoli lekker ruiken, en andere mensen niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee hoor zuivere zwavel is geurloos.

Toegevoegd na 3 minuten:
Maar veel organische zwavelverbindingen stinken naar rotte eieren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt +, er zijn meerder organische zwavelverbindingen die erg stinken, maar niet allemaal. Sacharine (een organische zwavelverbinding) is super zoet! Waterstofsulfide geeft echt de karakteristieke rotte eieren lucht, bah.
Reddie
11 jaar geleden
H2S stinkt het meest, maar is geen organische verbinding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Reddie, je heb gelijk maar voor mij geen rede voor een negatieve beoordeling. Ik vind de stelling "veel organische zwavelverbindingen stinken" beter dan "zwavelverbindingen hebben een onaangename geur" (duitsevraag). Dat laatste is niet waar aanzien er ook zwavelverbindingen die lekker ruiken. Er is ook niet een harde scheiding wat een organische verbinding is. In de scheikunde moet er altijd een koolstof atoom bij betrokken! Maar soms (vroeger en algemeen taal gebruik) wordt het ook gebruikt voor stoffen 'gemaakt' door levende wezen, bijvoorbeeld. Onze darmen zijn nu H2S aan het maken.
als zelfstandig element is het geurloos. zwavelverbindingen hebben we een onaangename geur!

Toegevoegd na 3 minuten:
wel*
ze hebben de eigenschap om naar rotte eieren te stinken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vanwaar de min?
Ook zuivere zwavel reageert met stoffen uit de lucht en zal altijd wat naar H2S, SO2 en andere zwavelverbindingen ruiken.

Dus Sulphur P.A (Pro Analyse) ruikt op zichzelf eigenlijk niet maar het reactieve product welke zowel kan oxideren als reduceren heeft net als fosfor waar het chemisch mee verwant is, de neiging om zich aan van alles in de lucht te binden en DAT is wat je ruikt.

Toegevoegd na 3 minuten:
De akelige geur van rotte eieren is van H2S en van rotte vis is PH3.
Dus zelfs in stank genereren hebben ze verwante eigenschappen.
Ze hebben ook gemeen dat deze verbindingen erg vergiftig zijn.