Waarom moet je een blik verf eerst schudden of omroeren voordat je het gaat gebruiken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Zelfde reden als dat je een pak sinaasappelsap moet schudden. Anders heb je alle pulpdrab onderin

Het beste antwoord

Verf wordt samengesteld uit verschillende stoffen zoals pigment en vloeimiddel. De verschillende stoffen hebben een verschillend gewicht en zullen dus zakken of stijgen t.o.v. elkaar. Als het pigment zwaar is en die zit onderein dan begin je dus eigenlijk met het vloeimiddel te verven waar nauwelijk of veel te weinig de pigment in zit. Om het strijkvlak een egale goede kleur te geven, moet je dus zorgen dat de oplossing goed wordt doorgeroerd zodat alle stoffen gelijkmatig door de hele pot verdeeld zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

verf bestaat uit vloeistof en vaste deeltjes.
Er zitten wel stoffen bij om te zorgen dat die vaste deeltjes niet naar beneden zakken, maar helemaal uitgesloten is dit niet.Hierdoor zou de onderste helft van de verf bv donkerder of dikker kunnen zijn. Door te roeren/mengen wordt de verf weer egaal van samenstelling, en heb je niet de kans dat het eerste deel van de muur lichter is dan het 2de deel
anneliez