Wol is op zich niet ontvlambaar, het kan niet branden met een open vlam. Dus wat dat betreft klopt jouw vraag niet. De hoornachtige substantie waaruit de wolvezel is opgebouwd kan wel verkolen en smeulen.
Wol heeft van nature een hoog stikstofgehalte, en het heeft het vermogen om vocht te verdelen. Daarom is wol de ideale vezel voor vlamwerend en brandvertragend goed. Er worden dan ook speciale blusdekens van wol gemaakt. Zware wollen weefsels zijn doorgaans zo dicht geweven dat vuur geen kans krijgt: de vlammen doven al snel. Bovendien is wol een dierlijk product, en die zijn minder brandbaar dan plantaardige producten. Vezels van dierlijke afkomst schroeien aanvankelijk en vatten minder snel vlam; de vlammen verspreiden zich trager dan bij plantaardige vezels.

Maar, open en vooral harige weefsels van wol branden als de beste. Hier kan zuurstof gemakkelijk in komen, waardoor de stof vrijwel meteen vlam vat.
Amadea