Hoe kan ik bevroren water maken zonder een vrieskast te gebruiken?

Vroeger las ik eens een oud Indisch kookboek waar ze uitlegden hoe je ijs kon maken om etenswaren te koelen.
Helaas heb ik dat boek per ongeluk naar de kringloop gebracht.
Het eten kwam niet in contact met de vloeistof maar werd er in gezet in een bakje zodat dit koel bleef.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Voldoende ijs maken om voedsel te bewaren zonder hulp van de natuur, of technische hulp... dat lijkt me sterk. Waarschijnlijk werd er in je boek een techniek omschreven om voedsel op een koele, donkere plek te bewaren, zoals b.v. begraven in een grond met specifieke karakteristieken waar de temperatuur lager is dan bovengronds.
En het kan ook zo zijn dat de techniek die omschreven werd vergelijkbaar was met dezelfde principe wat ik hieronder omschrijf... dus lees even verder verder!

In ieder geval dé manier om ijs te maken zonder toepassing van een kunstmatige energiebron is redelijk eenvoudig, en je maakt gebruik van exact hetlzelfde natuurkundige principe dat toegepast wordt in een moderne koelkast: als een vloeistof verdampt, de moleculen van het vloeistof die verdampen moeten energie aan zijn omgeving onttrekken om de onderlinge attractie tussen de soortgelijke moleculen te overwinnen. Deze energie is voor elke stof anders, en wordt bekend als verdampingswarmte. Als je kan zorgen dat de energie die nodig is voor het verdampen van een stof onttrokken wordt aan het water dat je wil bevriezen, dan krijg je ijs.
Zie de link voor een uitgebreid uitleg over het natuurkundige principe.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Verdampingswarmte

Dit fenomeen kan je gebruiken om de temperatuur van water te verlagen en ijs te maken met een eenvoudig experiment.
- Neem een horlogeglas (zie afbeelding) of iets met een vergelijkbare vorm, en vul het af met alcohol, of liever nog met aceton (nagellak remover)
- Maak de onderkant nat met water, zodat er een druppel water hieraan komt te hangen.
- Als je blaast over de aceton, dan verdampt deze razendsnel, en onttrekt heel veel warmte aan zijn omgeving, namelijk uit het water dat hangt aan de andere kant van het glas. Als het goed is, kan je binnen een paar seconden een mooie ijsdruppel krijgen!

Misschien was dat de Indische techniek...? Voedsel goed afdekken met b.v. grote groene bladeren, deze afdekken met een nat gemaakt poreus materiaal (b.v. doekjes) en dan in een donkere, koele plaats laten met veel tocht? Hierdoor zou het water van de doeken verdampen, en warmte onttrekken aan het voedsel, waardoor de temperatuur laag kon worden gehouden.

Jammer van dat boek, maar ik hoop je hiermee te kunnen helpen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja stom van mij dat ik dat boek per vergis heb weg gedaan.
Dat voorbeeld wat u aangeeft komt me wel bekend voor, maar ik ben geen natuurkundige.
Dus daarom zal ik u vertellen wat ik me nog meen te herinneren.
Men maakte een beslag in een kommetje om een ijsje te maken.
Dit zette men in een schaal met ammoniak en zout waardoor het beslag bevroor.
Werkt deze combinatie ook in het principe verdampingswarmte? Ik weet uit eigen ervaring dat zout warmte onttrekt uit omgeving en kou afgeeft.
Ik gebruikte het altijd over het hooi om hooibroei tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze toepassing komt me niet erg bekend voor, al is het maar omdat ammonia enorm stinkt, en het is ook zeer giftig, maar ik weet wel een andere methode om te koelen waarmee je ijs kan maken, en dat misschien dichterbij de methode komt die je omschrijft. Het gaat als volgt:
- Maak je ijsbeslag in een kommetje, het liefst van metaal, omdat metaal geleidt warmte beter dan glas of keramisch materiaal.
- Meng in een grotere schaal of emmer gelijke delen van koud water en ammoniumnitraat (dat is een zout die je b.v. in grote hoeveelheden vindt in kunstmest) Als ammoniumnitraat in water oplost, onttrekt dit ook warmte aan de omgeving. Dat wordt een "endothermische reactie" genaamd.
- Zet je kom met ijsbeslag in de ammoniumnitraat oplossing, en let op dat er geen oplossing in je beslag komt. Blijf zachtjes en rustig roeren.
- Als je niet te veel beslag hebt, dan zou het mogelijk moeten zijn om dit te laten vriezen. In ieder geval zal het zeker flink afkoelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yes......dat zal het zijn geweest ammoniak is blijven hangen bij mij terwijl het ammoniumnitraat was................hartstikke bedankt.

Andere antwoorden (1)

Door een bak water buiten te zetten als het vriest
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Simpel doch oh zo doeltreffend!
Amadea
11 jaar geleden
Wanneer vriest het dan in Indië? Volgens mij nóóit, dus is dat niet de truc die vraagsteller zoekt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga ervan uit dat de vraagsteller in Nederland woont en daar werkt de genoemde methode prima :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha
Nee het werd daar gebruikt, had het gekregen van een vrouw die daar woonde.
Als het zo simpel was..........Hahahaha