De pijngrens voor ons oren ligt op 140 dB, dat is een alarm sirene maar dan van heel dicht bij.
Het absolute maximum is 190 dB, gemeten geluid is dat van een raket dat opstijgt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Het allerhardste geluid dat door luchtverplaatsing kan optreden is 194 decibel. Waarom het niet nog harder kan? Heel logisch: geluid verplaatst zich in golven door de lucht. Hoe harder het geluid, hoe meer de lucht wordt samengedrukt. En je kunt natuurlijk niet meer lucht samenpersen dan er is. Bij een geluidssterkte van 194 dB worden alle luchtmoleculen verplaatst. Er omheen is dan helemaal geen lucht meer aanwezig en er onstaat dan ook een kortdurend vacuüm."
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is juist zolang het de aardse atmosfeer betreft op zeeniveau: een alleszins redelijk uitgangspunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Buiten de (aardse) atmosfeer is geluid toch niet hoorbaar, want geen medium waar het zich door kan verplaatsen?
In principe is geluid een drukmaat, dus er is niet echt een maximum aan, dan denk je al aan neutronensterren en zwarte gaten. De decibel is een verhouding van hoogste en laagste druk in een geluidsgolf in een logaritmische schaal. Bij in elkaar stortende sterren kun je dus wel een aardig geluidsniveau halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geluid kan oneindig hard zijn alleen kan de mens tot een beperkte db horen.
Zoals hierboven al staat tot de pijngrens en alles erboven kun je zelf wel invullen...tot doofheid uiteraard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas, Daar ben ik het niet mee eens maar ik ben blij dat jouw antwoord erbij staat.
Bij het opstijgen van raketten (saturnusraket 194 dB en de Spaceshuttle 180dB) ontstaan ontstellende geluiddrukken.
De explosie van de Krakatau eind 1800 Was de klap zp hard dat hij 1000 Km verder nog duidelijk gehoord kon worden en ging de echo daarvan vele malen de wereld rond.
Omdat het toch een subsonisch gebeuren was zou dat een van de hardste geluiden ooit waargenomen kunnen zijn, naar schatting ergens tussen de 250-300 dB.
Wel moet je je realiseren dat 10 dB het geluid voor het gehoor als twee keer zo hard wordt waargenomen en 10X zoveel vermogen vergt.
dus 50 dB harder vergt 50 000 zoveel energie maar haren we als 2^5X zo hard ongeveer 32 keer zo hard dus.
Wat het hardst klinkt, ik zou het niet weten, als het yellowstonepark in een vulkaan veranderd (het is zowat in zijn geheel een redelijk inactieve vulkaan) of als een nog grotere uitbarsting als van de Krakatau geschiedt zou dat wel eens een nog zwaardere geluiddruk geven.

Met atoombommen en grote detonaties heb je dat het geluid supersonisch wordt, de snelhed waarmee springsnoer detoneert is 20X zo snel als het geluid en de energiestoot van een nucleaire bom is zo snel dat het geluid pas gehoord wordt als alles al verbrand en of weggeblazen is.
Maar ook subsonische processen kunnen erg veel geluid maken, als de geluidbron tenminste erg groot is, anders geldt een -voor dat formaat- maximumdruk, daarboven wordt het supersonisch en dan hoor je wat anders dan wat er gebeurt.
Een kenmerk daarvan is de bliksem, de meeste geluid die hij produceert is supersonisch (de drukgolf dus), vandaar dat het naarommelt, het zijn de subsoon geworden golven van de echo's van de bliksem die we dan de donder noemen.
De bliksem zelf geeft -vlakbij ingeslagen een zeer harde maar droge knal, ik het dit op een afstand van 10 meter zien gebeuren en ondanks de lengte van de bliksem was het een harde knal. Daarna was mijn gehoor zo verdoofd dat het rommelen die het in de verte als echo produceert niet meer te horen.
Mensen die de spacshuttle zagen vertrekken zijn -ondanks de afstand van vele kilometers - vooral diep onder de indruk van het geluidgeweld.
En dan te bedenken dat ook die gasstralen supersonisch zijn.......