Hoe zuiver je Ethanol tot Zuivere (100%) Ethanol?

Voor school moeten we zuivere ethanol maken, maar weten niet hoe. Op internet kunnen we het niet vinden. En we moeten een werkplan maken dus moeten we weten hoe.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerst zoveel mogelijk destilleren tot je het met destilleren alleen niet meer zuiverder krijgt en daarna het antwoord van viridiflavus toepassen.

Antwoorden (2)

Distilleren, distilleren, distilleren en distilleren tot je een ons weegt.
Bij een temperatuur waarbij er veel alcoholdamp ontstaat, en niet zoveel waterdamp.
Ergens in de buurt van de 72 graden geloof ik. Zoek het kookpunt van ethanol.
Bij elke distillatie wordt het wat zuiverder, maar 100% kun je nooit halen.
Reddie
10 jaar geleden
Calciumoxide toevoegen, dan neemt dat zout (ook bekend als ongebluste kalk) het water op en wordt Ca(OH)2 gevormd. Het Ca(OH)2 kun je weer af filtreren of laten bezinken (centrifuge). Je kunt het niet verder distilleren vanwege de bijzonder eigenschappen van het water alcohol mengsel. (azeotropisch mengsel).

Ik vermoed dat het te maken heeft met waterstofbruggen die puur water stevig samenbinden ondanks de lage atoomgewichten, als er zoveel alcohol omheen zit dan valt dat verband enigszins weg en telt meer het molecuulgewicht, hoe lichter het molecuul, hoe groter de snelheid en daarmee de ontsnappingskans (de energie wordt evenredig over alle moleculen verdeeld).