Gaat er over elke plek op een vliegtuigvleugel even veel lucht en zijn er ook plekken waar bijna geen lucht overheen gaat?

Het betreft een zweefvliegtuig.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Een vliegtuigvleugel is dusdanig ontworpen dat er boven de vleugel een lagere druk is dan er onder.

Ook loopt de vleugel taps om er voor te zorgen dat bij de romp een groter vlak ontstaat om het vliegtuig te dragen.

Dus ja dicht bij de romp is een groter "vacuum" boven de vleugel dan bij de vleugeltip.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je dan een camera (GoPro) op de vleugel wilt plaatsen, waar kun je deze dan het beste plaatsen, zonder dat het effect heeft op de manier van vliegen van het vliegtuig. Het is namelijk leuk om beelden te hebben vanaf buiten.
Heel kort gezegd: ja, over elk plekje van de vleugel gaat lucht en overal ook evenveel.

De vorm van de vleugel zorgt er namelijk niet voor dat er elders minder lucht langs stroomt, maar dat de lucht die over de vleugel stroomt een langere afstand aflegt, als de lucht die onder de vleugel doorstroomt.. hierdoor wordt een drukverschil gevormd, waardoor de vleugel (en dus het vliegtuig) 'lift' krijgt.

Deze lift kun je zelf mooi nabootsen:
Neem een vel papier, en houd de linkeronderste hoek vast met je linkerhand, en de rechter met je rechterhand. Zorg dat het vel papier naar voren toe omlaag hangt. Als je nu over de booming van het vel papier blaast, komt het vel papier omhoog...

Toegevoegd na 1 minuut:
Booming = bolling*
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je dan een camera (GoPro) op de vleugel wilt plaatsen, waar kun je deze dan het beste plaatsen, zonder dat het effect heeft op de manier van vliegen van het vliegtuig. Het is namelijk leuk om beelden te hebben vanaf buiten.