Ja dat kan, alles kan smelten, maar dan ook alles... Je moet wel naar een hoge temperatuur, wellicht 3500° Celcius, maar uiteindelijk smelt alles...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Zand smelt al bij 1500 graden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien iets te heet, XiniX, maar je antwoord klopt verder wel. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alles kan smelten hoor, lucht kan niet smelten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel de smelttemperatuur maar door 2!
IJs smelt, water niet!
Als het heet genoeg is wel. Op die manier wordt ook glas gemaakt. Ook is lava/magma eigenlijk gesmolten zand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thx ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Glas, ja natuurlijk!
ja maar pas bij 15000 graden en dan wordt het glas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het smeltpunt van zand is geen 3000 of 15000 maar gewoon rond de 1500 graden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zand smelt bij een temperatuur boven de 1700° Celsius. Met deze temperatuur is in de industrie nauwelijks te werken, behalve tegen extreem hoge energiekosten. Om dit smeltpunt te verlagen wordt soda (natriumcarbonaat Na2CO3) of magnesium gebruikt. Om het glas voldoende hard te maken voegt men kalk (calciumcarbonaat KCO3) toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, het kan smelten bij 1600° Celcius
zand zijn allemaal kleine korrels en 1 korrel smelt al bij 1200° celcius en dan nog ongeveer400° celcius want anders smelt de rest niet wat ongeveer in het midde ligt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je thuis zit en je kijkt naar buiten,dan kijk je (grotendeels) door gesmolten zand.Dus,ja zand kan smelten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(ex)gesmolten zand ;)
Ja, zo maken ze o.a glas en computerchips
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het word glas ik weet niet hoe het kan maar ik heb het ergens gehoord!
ik vind het best grappig !!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor.
Zand is ook een van de hoofd element bij het maken van glas.

Kalk, zand, soda.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs om (glazen) knikkers te maken heb je zand nodig.

Glas bestaat namelijk voor een heel groot deel uit zand (siliciumoxide). Behalve zand, zit er ook soda en kalk in. De meeste glassoorten bestaan voor 70% uit zand.

Als ze glas willen maken doen ze zand, soda en kalk door elkaar in een oven. Niet een oven die je thuis hebt, maar één die 2300 graden kan bereiken. Dan smelt het en wordt het een dik mengsel: vloeibaar glas, waarmee de glasblazer knikkers, schalen en andere glasvoorwerpen kan maken.

Als je glas en zand onder de microscoop legt, zie je dat zand heel veel op glas lijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je waarschijnlijk wel weet is zand het basisproduct voor de fabricage van glas.
Zand smelt (het kan dus smelten) bij 1700° C en dit is een onwerkbare temperatuur voor de fabricage van glas, Daarom worden een aantal stoffen aan het zand toegevoegd om de smelttemperatuur te verlagen.
Het basismateriaal van glas, het silicium, heeft een zodanige opbouw van de moleculen dat bij afkoeling geen kristallisatie optreedt. Hierdoor wordt het materiaal glasachtig. Het doorzichtig zijn van glas moet dan ook gezocht worden in de molecuul-structuur van het silicium.

Variatie in grondstoffen
In het smeltproduct (glas) wordt altijd als grondstof zand (siliciumoxide SiO2) gebruikt. Aan dit basisproduct kunnen vele stoffen worden toegevoegd, zoals borosilicaat, germanium, fosfor, arsenicum, lood en metalen of metaaloxiden. Met deze stoffen kan glas worden gemaakt, afgestemd op het gebruiksdoel. Dus speciale glassoorten voor de chemische en farmaceutische industrie, optisch glas, glas voor gloeilampen, glas voor hoogwaardige elektronica en vuurvast glas.
De meest voorkomende glassoorten zijn kalknatron-glas, loodglas en borosilicaat-glas.

Zand smelt bij een temperatuur boven de 1700° Celsius. Met deze temperatuur is in de industrie nauwelijks te werken, behalve tegen extreem hoge energiekosten. Om dit smeltpunt te verlagen wordt soda (natriumcarbonaat Na2CO3) of magnesium gebruikt. Om het glas voldoende hard te maken voegt men kalk (calciumcarbonaat KCO3) toe.
Tijdens de smeltfase in de glasoven vermengen zich het silicium, het natron en het calcium, terwijl het CO3 als koolzuur verdwijnt.

In de grondstof zand zitten sporen van ijzeroxide (Fe2O3). Deze sporen geven aan het glas een zeer geringe kleuring. Door toevoeging van stoffen als potas, arsenicum, koolstof en dergelijke kan deze kleuring worden opgeheven. Wil men echt geheel blank glas, dus met een lichtdoorlatendheid van 100%, dan zal het zand moeten worden voorbehandeld.
Maar men kan ook juist getint glas willen maken; in dat geval zullen metaalverbindingen moeten worden toegevoegd aan het glasbad. Toevoeging van ijzerverbindingen geven groen getint glas, kobaltverbindingen geven blauw glas en nikkelverbindingen leveren een bronskleurig glas op.
Het mag duidelijk zijn dat in een moderne grote floatglas-oven slechts één kleur glas tegelijk gemaakt kan worden. Dus als er getint glas gemaakt wordt, dan kan er op dat moment geen blank glas gefabriceerd worden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat kan.eerst word het glas en dan kan het smelten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dan word het glass.