Waarom is de gemiddelde binnenhuistemperatuur van een maand vaak hoger dan de gemiddelde buitentemperatuur van die maand?

De gemiddelde etmaaltemperatuur buiten in juli is in Nederland ongeveer 16,5 graden. In juli is de binnenhuistemperatuur binnenshuis vaak hoger, ook als de verwarming niet aan staat. In januari is de gemiddelde etmaaltemperatuur buiten slechts enkele graden boven 0. binnenhuistemperatuur in januari is bij ontbrekende verwarming vaak een stuk hoger.

3.5K

Antwoorden (2)

Dat heeft verschillende oorzaken.

Bescherming.
's Winters is de ruimte binnen beschermd tegen wind en neerslag. De lucht binnenshuis wordt niet voortdurend vervangen door nieuwe, koude lucht. Voorwerpen in de buitenlucht kunnen nat worden (regen, sneeuw). Op het moment dat het water verdampt, wordt er warmte onttrokken, dus koelt het voorwerp af. Maar in een huis gebeurt dat dus niet.

Isolatie.
Hoe beter de isolatie (dikke muren, isolatiemateriaal e.d.), hoe beter de binnentemperatuur gehandhaafd blijft. Vergelijk het met een thermoskan. Dus als een huis niet steenkoud de winter in gaat, zal het binnen nog heel lang (iets) warmer blijven dan buiten, ook als je niet stookt.

Mensen en andere huizen.
Als het huis bewoond wordt, wordt het een beetje verwarmd door de bewoners. Als het om een flat of een rijtjeshuis gaat, krijgt het ook warmte en beschutting van de woningen eromheen.

Warmetecapaciteit.
Dingen kunnen warmte opslaan. Denk aan een warmwaterkruik. Het duur even totdat die helemaal is afgekoeld. Dat geldt voor huizen ook. Op het moment dat een huis in de zomer opwarmt, duurt het - als het buiten 's nachts afkoelt - uren voordat die warmte is uitgestraald. Tegen die tijd is de zon vaak alweer op, dus heeft het huis niet de tijd gehad om helemaal af te koelen. Je merkt vaak dat aan het begin van een warme periode het huis eerst een paar dagen relatief koel is (het duurt even voordat het is opgewarmd), maar dat het daarna binnen warmer wordt dan buiten (dan is het zo warm geworden dat het 's nachts niet meer voldoende kan afkoelen).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sublieme vraag, en vraag die véél verder reikt dan je op het eerste gezicht zou denken.

Wat jij beschrijft, is identieke aan de opwarmingspsychose van de 21ste eeuw omtrent de opwarming van de aarde, waarbij bepaalde mensen even dachten zoals jij aan het 'broeikaseffect'.

Een huis is een broeikas in die zin, dat het een geslotener systeem is, maar in werkelijkheid moet je vooral daarbij de donkere dakpannen rekenen en het vele glas.

Bij de dakpannen heb je inderdaad een component die zonlicht absorbeert en het 'opslaat'. Het verminderen van het licht, is niet hetzelfde als groene planten die 's nachts een omgekeerde werking hebben en zelfs koolstofdioxide afgeven zoals de mens overdag. Per resultaat verliest de aarde immers meer warmte, dan ze integraal opneemt van de zon.

Bij het glas, ga je een factor verder: Infrarood is een niet zichtbaar zonnelichtspectrum dat eigenlijk warmte is. Het raakt bij normaal glas wel gemakkelijk binnen en gaat daar ook weer bij materie opgeslorpt raken, maar het raakt zo gemakkelijk meer buiten. En uit deze logica vertrok de paniek voor de mens dat we zouden kunnen allemaal doodgaan omdat de laatste 15 jaren het 0,5 graden warmer 'zou' geworden zijn (statistisch gezien een absolute normaliteit, geen abnormaliteit, wat ook de oorzaak moge wezen).

Het zou mij boeien als we massaal thermostaten plaatsen die de gemiddelde maandtemperatuur van zowel binnen als buiten opslaan om dit proces beter te begrijpen, en ook de invloed van ons energieverbruik in de winter op het temperatuurverschil, namelijk die van toevoeging van warmte binnenin.

In de grote bureaukantoren van klanten is het immers heel erg omgekeerd: De maand juli stevent af op een gemiddelde binnentemperatuur die lager zal zijn dan de gemiddelde buitentemperatuur, maar in moderne gebouwen zit je ook met natuurlijke en kunstmatige airconditioning in deze warmere dagen.

De waterkruiken bijv. in de Afrikaanse landen zijn opzettelijk poreus en het water erin is door doorsijpeling met verdamping op de wanden altijd duidelijk kouder dan de buitentemperatuur (dus het omgekeerde).

Stop een fles water of drank in je zijdeur in de auto, en 's morgens na de nacht is die pas kouder, maar 's avonds zul je warme dranken drinken, dus ook daar telt dat principe dat de binnentemperatuur in een auto (normaal) veel warmer is, tenzij je veel rijdt met de airco aan.

Dus net zoals bij de aarde vraag je naar het verschil tussen instraling en uitstraling.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Juiste energiedeskundigen moeten zich dan ook focussen op deze topics: 1. De kunst een huis zo snel en zoveel mogelijk te laten opwarmen (microgolven?)
2. Idem voor het af te koelen (makrogolven? = grapje, dit noemt frigo)
3. Uitwisseling van de koelte en warmte in 1 en 2 door WKK en KKK. 4. Het parametriseren van deze gegevens en toepassen op primo bedrijven (durven meer geld uitgeven hiervoor), en secundo domestica (gewone huiselijke toepassingen)
5. Het bestuderen van ongewenste gevolgen en terug naar 1. en 2. meten is weten.