Hoe bepaal je de stofklasse van een formule?

Bv FeO is een metaaloxide. Hoe ziet het dan met de hydroxides? Moet je daarbij ook vermelden of het een metaal of een niet metaal hydroxide is? En wat geeft een metaal en een zuurrest, een niet metaal en een zuurrest, een edelgas en een zuurrest, een edelgas en een niet metaal of een metaal en een niet metaal? En wat is de stofklasse van ammoniumchloride, diwaterstofsulfide, zilverchloride, magnesiumdochloride, calciumdifluoride, waterchloride? Ik heb dringend hulp nodig alvast bedankt!!!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (1)

Tja, simpeler wordt het er allemaal niet op als je bekijkt dat een stof ook nog eens tot meerdere stofklassen kan worden gerekend. Neem nu water dat een oxide, base en zuur is.

Een anorganische verbinding met zuurstof is inderdaad een oxide als de oxide oxidatiegetal -II heeft. Is het element dat de binding met zuurstof aangaat een metaal spreek je inderdaad van een metaaloxide.

Een zuur is een waterstofatoom bevattende stof die dit atoom aan water kan afstaan. Een zuur wordt een zuur als het oplost in water en reageert dan tot H3O+.

Een base is een stof die dit waterstofatoom kan 'accepteren'. Als het die reactie met water aangaat krijg je hydroxide. Hydroxide is dus zeker een base en verbindingen hiermee heten dus hydroxiden.

En iets dat zowel basisch als zuur kan reageren heet amfolyt

De verbinding tussen een kationen en anionen heten dan weer zouten.

Toegepast op jou lijstje geeft dan:
dat metaal of niet metaal met een zuurrest geven als het om kationen gaat dus zouten.
Een edelgas is inert dus blijft een edelgas (chemisch gezien althans).

Ammoniumchloride: zout
diwaterstofsulfide: zwak zuur
zilverchloride: zout
magnesiumdochloride ken ik niet, maar magnesiumdichloride is een zout
calciumdifluoride: zout
waterchloride ken ik evenmin maar waterstofchloride of zoutzuur is een zuur.

Punt is dat je stoffen moet onderverdelen in dezelfde stofklasse als ze dezelfde chemische eigenschappen hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Helder antwoord. Je mag ook vooral onthouden dat het 'doel' van de indeling van stofklassen net die chemische eigenschappen zijn. Je begrijpt wel dat zuren bijvoegen in voeding een ander nut heeft dan basen te zoeken waarbij men die zuren dan wil voegen. Ook in ons lichaam zit je met dit soort werking: de zuurtegraad in onze maag is een heel stuk hoger om de spijsvertering te bevorderen. Bij geneesmiddelen gaat men dus continu ook binnen bepaalde klassen werken. En daaruitvolgend heb jebij de medicamenten dan ook 'klassen' waaronder ook de groep verdovende middelen/drugs (Nederlandse term dan) versus bijv. toxisch, soms door invoeging van een element in een formule van de ene groep naar de andere (bijv. Strattera versus Concerta/Ritalin die dan toxisch wordt ipv verdovend/amfetamine-achtig). In je achterhoofd heb je misschien ook gezien dat sommige stoffen oplossen in water, andere dan net in vet. Ook hier is de indeling 'stoffenklasse' goud waard, maar dat staat in stilte ook in de uitleg hierboven tussen de lijntjes. Op het forum van het vroegere chemieforum.nl dat al meer dan een jaar werd opgenomen in het algemenere wetenschapsforum.nl kun je met een eenvoudige registratie een gigantische uitleg vinden hierover. Daar zul je merken dat bijv. in het vijfde jaar middelbaar in bepaalde scheikunderichtingen volgende topics worden gegeven in school, je zit dus al redelijk ver gevorderd met deze vraag: - Stofklassen van minerale chemie (zuren- basen- zouten- oxiden)
- Monofunctionele Stofklassen van anorganische chemie Succes!