hoe reageert zuurstof bij redoxreacties?

Ik weet dat een reactie met zuurstof altijd een redoxreactie is maar hoe weet ik hoe zuurstof reageert, soms staat er opgelost in water of in een aangezuurde oplossing of een basisch milieu.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Zuurstof kan op 4 verschillende manieren reageren, eigenlijk hoef je er maar 3 te weten.
- In zuur milieu: Er is H+ aanwezig. Je moet altijd de sterkst mogelijke reactie gebruiken, dus in dit geval de reactie bij +1,23V: O2 + 4H+ + 4e- --> 2 H2O. Er is nog een andere reactie bij +0,68V, maar die heb je eigenlijk nooit nodig, tenzij deze expliciet vermeld wordt.
- In neutraal milieu: Hier is er geen H+ en ook geen OH- aanwezig. Je moet dus de reactie bij +0,40V gebruiken: O2 + 2 H20 + 4 e- --> 4OH-
- In basisch milieu: Hier reageert O2 als reductor. De enige reactie is de reactie bij +1,24V: 2 OH- + O2 --> O3 + H2O + 2e-. Deze reactie komt bijna nooit voor, zuurstof reageert eigenlijk altijd als oxidator.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat is de 4e optie voor zuurstof om te reageren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De reactie bij +0,68V (O2 + 2H+ + 2e- --> H2O2). Maar zoals gezegd, deze heb je eigenlijk nooit nodig.