Wat maakt water en glas doorzichtig?

Hoe komt het dat water en glas zelfs tot kilometersdikte onvervormend transparant zijn voor licht, terwijl elk ander materiaal bij folie-dikte al een bijna ondoordringbare barrière vormt?
Ongevoelig voor licht zijn water en glas ook niet, want ze kunnen het licht breken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

Wat water doorzichtig maakt wordt in bijgaande video uitgelegd,alles heeft met licht te maken:http://fastfacts.nl/content/doorzichtigheid-van-water

Atomen hebben verschillende schillen waarop de elektronen zich bevinden. Elektronen kunnen maar bepaalde energieen hebben en alle elektronen met dezelfde energie bevinden zich op 1 schil. De elektronen kunnen slechts van de ene schil naar een hogere springen wanneer ze genoeg energie krijgen. Als licht op een materiaal valt dan krijgen de elektronen energie toegevoerd en kunnen ze naar een hogere schil. Als ze vervolgens weer terugvallen naar hun beginschil geven ze het energie-verschil tussen de schillen weer af in de vorm van licht. Dat licht krijgt zo de kleur (eigenlijk uitgezonden golflengte) zoals wij dat zien.

Bij transparante materialen liggen de schillen zo ver uit elkaar dat het licht niet de elektronen van de ene schil naar de andere kan laten springen. Het licht kan er dus recht doorheen, hetgeen gebeurt bij gewoon glas en lucht.

Het kan ook gebeuren dat de lichtdeeltjes (fotonen) geen energie afgeven aan de elektronen maar wel ermee (of met de kern) botsen. In dat geval wordt het licht alleen afgebogen en ontstaat er breking van het licht.
Er is dan geen kleur (het voorwerp is transparant) maar de lichtstraal komt vanuit een andere hoek uit het materiaal. Dit gebeurt bij diamant, geslepen glas en ook (een beetje) bij water.
fremar
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
(Glas)helder. plus
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik hou het even kort -moet zo meteen weer werken- maar jouw antwoord is totaal niet wat ik zoek. Mijn vraag is niet hoe atomen ‘Licht’ kunnen produceren, maar hoe licht, lichtgolven, lichtdeeltjes, lichtbeelden, volkomen onvervormd door kilometers dik glas (en water) kunnen reizen. Bovendien is jouw beschrijving van de atomaire processen ook behoorlijk bezijden de feiten. Glas en water zijn namelijk niet opgebouwd uit atomen, maar uit moleculen. Met name glas uit redelijk gecompliceerde (en gedifferentieerde) moleculen. En moleculen zijn wel weer opgebouwd uit atomen, maar dat impliceert uit zichzelf al dat jouw verklaring nooit kan kloppen. Want de verschillende atomen die betrokken zijn bij de samenstelling van bijv. glas kom je ook tegen in honderden, zo niet duizenden andere materialen. En die zijn geen van alle doorzichtig. Je stelt ook:
“Bij transparante materialen liggen de schillen zo ver uit elkaar dat het licht niet de elektronen van de ene schil naar de andere kan laten springen. Het licht kan er dus recht doorheen, hetgeen gebeurt bij gewoon glas en lucht.” Is onjuist. De elektronenschil, de ”elektronenwolk’, kent geen variërende afstand tot de kern, de schillen liggen op vaste ‘afstanden’. De golflente van licht is ook te groot om een enkel atoom in z’n onderdelen te kunnen ‘zien’. Daarvoor is elektronenmicroscoop ontwikkeld. De ‘transparante materialen’ waar je het over hebt zijn dus opgebouwd uit redelijk gecompliceerde atomen.
Logisch want glas bijvoorbeeld, is geen element, (water idem dito) en dus kan de transparantie van glas (en water) geen typisch elementaire eigenschap zijn.
En daarmee klopt jouw verklaring van geen kanten.
Waarmee ik niet zeg dat je je best niet hebt gedaan. Het is alleen geen antwoord op mijn vraag.