Wanner is het een REDOX reactie en wanneer is het een ZUUR/BASE reactie?

Ik heb morgen een Scheikundeproefwerk dat o.a. over reactievergelijkingen gaat. De REDOX reacties en ZUUR/BASE reacties komen er dan voor. Maar ik weet niet hoe je kunt weten wanneer je te maken hebt met een REDOX reactie of ZUUR/BASE reactie.
Stel dat er wordt gevraagd geef de vergelijking van Zoutzuur met Ammoniak of Calciumcarbonaat met verdund salpeterzuur, hoe weet ik dan dat dit een ZUUR/BASE reactie is?? Graag hulp, tips en adviezen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
23K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zit in klas 5 HAVO, examenjaar dus

Het beste antwoord

Bij een zuur-base reactie gaat het over zuren en basen; daar moet je er een aantal van uit je hoofd kennen en de rest is op te zoeken in BINAS 49.
Bij een redox reactie gebruik je een aantal reductoren en oxidatoren die je hebt moeten leren en je gebruikt BINAS 48.
De voorbeelden die jij noemt zijn duidelijk zuur-base reacties want:
H3O+(zuur) en Cl- met NH3(base) / H3O+(zuur)
n NO3^-1 met Ca2+ CO3 ^2-(carbonaat is base)

Kijk altijd eerst naar BINAS 49, dan BINAS 48 en houd rekening met een eventuele neerslagreactie( BINAS 45)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als er protonen (H+) worden uitgewisseld gaat het om een zuur-base-reactie. Zoals zoutzuur een proton afgeeft aan ammoniak tvv ammonium.

Bij redoxreacties vinden reducties en oxidaties plaats en worden dus elektronen uitgewisseld.

Kortom: nemen een zuur en/of base deel aan de reactie en wisselen deze een H+ uit? Dan is het een zuur base reactie. Verandert van een van de deeltjes tijdens de reactie het oxidatiegetal? Dan is het een redoxreactie. Zo eenvoudig is het.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, maar hoe kan je dat zien aan de vraag?
bv. Geef de reactie van ..... en ......
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In feite vraag je dus om een oxidator, reductor en een zuur en een base te herkennen. Dan moet je nagaan of het deeltje een proton kan afstaan, dan is het een zuur want dat is een protondonor. Kan het deeltje met een proton verbinden dan is het een protonacceptor of een base. Om een oxidator en reductor te herkennen bereken je de oxidatiegetallen en kijk je of deze kunnen veranderen. (of deze deeltjes m.a.w. een elektron kunnen uitwisselen). Uiteraard moet een oxidator met een reductor kunnen reageren. Zie je maar 1 van beiden in je reactievergelijking, dan gaat deze al niet door. Een zuur moet dan weer met een base of amfolyt kunnen reageren en een base met een zuur of amfolyt. Komen beiden niet in de reactievergelijking voor, dan gaat het dus niet om een zuur/base-reactie. De reactie tussen HCl en NaOH is een zuur base reactie, want HCl kan een proton afstaan en OH- kan er een opnemen. Als deze protonen worden uitgewisseld blijven natrium en chloride over. De reactie wordt dus: HCl + NaOH --> NaCl + H2O Waarbij moet worden opgemerkt dat HCl een sterk zuur is. Heb je te maken met een zwak zuur, zoals azijnzuur (CH3COOH) dan geldt een evenwichtsreactie en moet je een 'dubbele tegengestelde pijl' gebruiken. Het is dus goed opletten geblazen, want stel dat je een reactie krijgt waarbij 1 deeltje een zuur is, maar eveneens een oxidator (denk aan salpeterzuur) dan moet je naar het andere deeltje kijken om na te gaan of het een zuur/base of een redoxreactie is. Is dat andere deeltje een reductor, dan wordt het geheel een redoxreactie. Krijg je bijvoorbeeld de reactie tussen koper en salpeterzuur. Dan is salpeterzuur het zuur, maar eveneens een oxidator want stikstof heeft hier oxidatiegetal +V maar kan eveneens een lager oxidatiegetal aannemen. Koper kan geen proton accepteren dus is geen base. Een zuur-basereactie is het dus al niet. Het heeft in metaalvorm echter wel oxidatiegetal 0. Het kan hierbij ook oxidatiegetal +I of +II aannemen. En met een sterke oxidator als nitraat zal deze wel tot Cu2+ geoxideerd worden. Koper zal dus 2 elektronen afstaan. Nitraat zal waarschijnlijk gereduceerd worden tot stikstofoxide met oxidatiegetal +II. Het zal dus 3 elektronen opnemen. Dat wetende kan je aan je halfreacties beginnen en deze uitwerken tot een correcte redoxreactie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oxidatiegetallen zeggen de jeugd weinig? tja, zonder oxidatiegetallen geen redoxreacties. Alles opzoeken in een boekje dat is ook gemakkelijk. Je leert scheikunde of je leert het niet.