Is er warmte verschil tussen hoge en lage tonen?

Wiki zegt:

Toonhoogte is de ervaren hoogte van een toon. Vaak is er een directe relatie met het waargenomen spectrum van het geluid. In dat geval wordt de toonhoogte weergegeven door het aantal trillingen per seconde, de frequentie van de grondtoon van de waargenomen toon uitgedrukt in Hz (hertz)

Als dus de trillingen sneller gaan (net als moleculen in een stuk staal) krijg je dan ook meer warmte?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Ja. Het vermogen dat je thuis in je versterker stopt, komt er voor een deel weer uit in de vorm van geluid. Geluid is dus energie. Die warmt je kamer op. Er zit veel meer energie in lage tonen dan in hoge tonen. De luidsprekers om lage tonen op te wekken zijn ook veel groter, er wordt veel lucht in trilling gebracht.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord is helaas niet helemaal correct, of niet helemaal precies. Het gaat ook de andere kant op als de vraag (patcat zegt: meer energie in hoge tonen; escape zegt: meer energie in lage tonen).
De energie van een lichtgolf hangt af van de golflengte/frequentie, maar die van een geluidsgolf niet. Voor een geluidsgolf is alleen (het kwadraat van) de amplitude van de golf bepalend. Dus de maximale of gemiddelde uitwijking in druk. Voor gelijke drukverschillen is de intensiteit van het geluid, en daarmee de energie, gelijk. (Je kan dit ook schrijven in termen van de maximale verplaatsing van luchtdeeltjes, dus een uitwijking in positie; dan neemt de energie wel toe voor hogere frequenties, omdat de snelheid van de uitwijkingen daarbij hoger wordt. Dat is echter niet zo gangbaar om als variabele te kiezen.)
Wel bevat geluid energie, en als die weer gedissipeerd wordt warmt het je kamer op. Dat zegt escape juist, al is dat maar heel weinig.
Nee, niet op de manier zoals je suggereert.
De energie in een geluidsgolf is evenredig met het kwadraat van de amplitude van de golf, gemeten in termen van een drukverschil. Of, als je het zou schrijven in termen van de uitwijkingssnelheid van de deeltjes in het medium, dan gaat het met het kwadraat van de snelheid.
Geluidsgolven dissiperen wel, d.w.z. ze worden niet perfect doorgegeven, en daarbij wordt warmte opgewekt. Maar als de geluidsgolf dezelfde intensiteit heeft speelt de frequentie of toonhoogte daarbij nauwelijks een rol.
Sommige mensen vinden lage tonen "warmer" klinken, en hoge tonen "scherper"; dat heeft niks met de natuurkundige term te maken. Ik neem aan dat je dat niet bedoelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, ik bedoel echt warm of koud aanvoelen.