Waarom zit er kalk in bordeauxe pap?

Bordeauxe pap is kopersulfaat en kalk, en word bijvoorbeeld gebruikt in de fruitteelt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (2)

Dat zit er in als een soort draagstof dat zit eigenlijk overal in, in een of andere vorm. Je kunt de stof dan makkelijker verdelen. Stel je voor dat je 15 gram kopersulfaat moet verdelen over 5 vierkante meter. Dat is best lastig, en dan heb je heel makkelijk op de ene helft veel meer dan op de andere helft. Meng je die kopersulfaat nu met bijvoorbeeld 100 gram kalk dan heb je 115 gram te verdelen over dat oppervlak en dat gaat al veel makkelijker.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik bedoel dus met draagstof die overal in kan zitten dat je verschillende draagstoffen hebt, je kunt bv ook het materiaal wat je wilt gebruiken om uit te strooien zich laten hechten aan hele fijne grind , zoals slakkenkorrels, als je dat uitstrooit kun je makkelijker meer oppervlak bereiken

Toegevoegd na 1 uur:
Als draagstof gebruikt men een stof die verder geen invloed heeft op de actieve stof (kopersulfaat in dit geval) of op de plaats waar het gebruikt wordt. (Het is niet handig als je een stof gebruikt om parasieten te doden, en de draagstof doodt intussen de boom, of de draagstof verandert de samenstelling van de actieve stof
anneliez
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké, dus voor een betere verdeling op het gewas.
En maakt het in die oplossing ook nog uit of het calciumoxide (ongebluste kalk) of calciumhydroxide (gebluste kalk) is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wil de persoon die een negatief punt heeft gegeven aangeven waarom dit antwoord niet goed zou zijn.
bamibal
10 jaar geleden
Dit is niet de reden dat er kalk wordt toegevoegd.
bamibal
10 jaar geleden
Ja, ik was nog aan het typen.
Bordeauxse pap wordt bereid door het neutraliseren van 2 delen koper(II)sulfaat-met 1 deel gebluste kalk in 100 delen water.
In de basische omgeving van de gebluste kalk slaat koper(II)hydroxide neer, terwijl ook het calcium met het aanwezige sulfaat neerslaat onder vorming van calciumsulfaat of gips.

De kalk zit er dus in omdat deze nodig is voor de chemische reactie.
bamibal
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar als die koper(II)hydroxide en calcium met het aanwezige sulfaat neerslaat krijg je dan wel een homogene oplossing?
Want dat is immers de eigenschap van pap.
En kan die oplossing ook gemaakt worden met ongebluste kalk en nog steeds dezelfde werking heeft?