Verdampen van water kost warmte. Het zweet dat op je huid zit verdampt, en onttrekt dus warmte aan je lichaam. Je koelt dus af door zweet verdamping.
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+Klopt en hoewel ik dit ook al jaren weet vind ik het altijd moeilijk voor te stellen. Heb je misschien een mooie uitleg of vergelijking om dit duidelijker te krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Doop je hand in lauw water (de temperatuur van je hand) en wapper er even mee heen en weer. En, ter controle, ook even met je droge hand. Dan voel je het verschil.
Poet
10 jaar geleden
De temperatuur van het vocht in je lichaam is een gemiddelde van meer en minder energetische moleculen, dus van langzamer en sneller bewegende moleculen. Als het vocht aan de buitenlucht komt, zoals door zweten, dan zullen de snellere moleculen van het oppervlak loskomen en als gas vrij door de lucht gaan bewegen. De langzamere moleculen blijven op de huid achter. De gemiddelde snelheid van de op de huid aanwezige moleculen gaat zo dus omlaag en dus de temperatuur.
Reddie
10 jaar geleden
@Poet , kan niet nauwkeuriger. Dank
Omdat we zoogdieren zijn, en bijgevolg dus warmbloedig, beschikken we over een constante lichaamstemperatuur. (namelijk 37.5°C).
Onze lichaam zorgt er vanbinnen voor dat on ze constante lichaamstemperatuur steeds op pijl wordt gehouden. Wanneer het koud is, en onze lichaamstemperatuur dus dalen, verbrandt ons lichaam voedingstoffen om warmte aan te maken. Hierdoor stijgt ons lichaamstemperatuur weer, hopelijk tot de 37.5°C.

Wanneer het warm is, hebben we te veel warmte in ons lichaam(logisch).
Het lichaam moet dan afkoelen. Door brandstoffen langs poriën te doen evacueren,zal het lichaam vanbinnen minder stoffen beschikken dat voor warmte zorgt. Hierdoor, koelt het lichaamstemperatuur af.

Dus , zweten is een natuurlijke bescherming tegen warmte om het lichaamstemperatuur op peil te houden.