Verbruikt een auto meer als een parkoer tegen 70km per uur afgelegd wordt dan als dat tegen 30 km per uur gebeurd?

Als je tegen 30 rijd moet de auto toch veel langer rijden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Ja de auto gebruikt meer als je sneller rijdt.

Als je twee maal zo snel rijd heb je per tijdseenheid vier maal zo veel benzine nodig.
Maar omdat je er de helft korter over doet om de afstand af te leggen, heb je uiteindelijk twee maal zo veel benzine nodig.

Volgens de Wet van Bernoulli is de luchtweerstand het kwadraat van de snelheid.
Is de snelheid twee maal zo hoog dan is de luchtweerstand vier maal zo groot.

Bernoulli heeft zich bezig gehouden met de weerstand die gas of vloeistof ondervindt in leidingen.
Hij ontdekte dat de leidingweerstand bij een gas of een vloeistof de helft is van het kwadraat van de snelheid. Delta p = 1/2 rho V2

Het komt er op neer dat als je twee maal zoveel gas door een leiding pompt de drukval over de leiding vier maal zo hoog is. Je hebt dan per uur 4x zoveel energie nodig om die hoeveelheid te verpompen.

Of dat gas binnen in een leiding stroomt of langs de buitenkant van een auto, de wet blijft van toepassing. Je hebt dus 4x zoveel energie (is in dit geval benzine) nodig als je twee maal zo snel rijdt.

In jouw voorbeeld rijd je 70/30=2,3 maal zo snel.
Je hebt dus 2,3x2,3= 5,4 maal zoveel benzine nodig per uur.

Samengevat:
Bij 30km/h gebruikt je 3 eenheden per uur. In zeven uur gebruik je 21 eenheden.
Bij 60km/h gebruik je 4x3=12 eenheden per uur. In 210/60=3,5uur 3,5x12= 42 eenh.
Bij 70km/h 5,3x3=16,3 eenheden per uur. In drie uur gebruik je 3x16,3=48,9 eenheden.
Edraket
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het maakt niet uit hoe snel je rijdt, de afstand is hetzelfde. Maar, hoe sneller je gaat, hoe harder de motor werkt, hoe meer benzine je verbrand.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een auto verbruikt niet per definitie meer als hij harder gaat, dat hangt allemaal van de versnelling, helling etc. af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik rij dertig km per uur mijn auto verbruikt 3 brandstofeenheden per uur. De tocht is 210 km lang. Ik rij 7 uur en verbruik dus 21 eenheden. Tijdens de tocht tegen 70 km per uur verbruikt verbruik ik 7 eenheden per uur. Ik rijd 3 uur. 3x7 terug 21 eenheden. Ik ga hier van een rechtevenredig verband uit, klopt dat? Dat was eigenlijk mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Nero,
Nee, dat klopt niet en de vraag die je nu in de reacties stelt is een heel andere dan de vraag die je als vraag op GV hebt gepost.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij komen de 2 vragen overeen. Als ik evenveel zou verbruiken tegen 30 per uur als tegen 70 dan zou er een rechtevenredig verband moeten zijn zoals ik in de reactie stelde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat het verband niet evenredig is. Kun je verklaren waarom?
Ja, dan verbruik je meer omdat de luchtweerstand sneller dan lineair toeneemt (ik dacht zelfs kwadratisch).
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die neemt inderdaad toe met het kwadraat van de snelheid
Hangt er helemaal vanaf in welke versnelling rij , als je langzaam rij in de hoogste versnelling zal de motor minder brandstof gebruiken dan wanneer je in de eerste versnelling rij want dan maakt de motor meer toeren dus gebruikt meer benzine