Als een ruimte schip vanuit zijn perspectief met 99% van c gaat langs iemand die stil staat gaat. hoe hard gaat hij dan voor die ander?

Stel je zit in een ruimteschip en je gaat vanuit jouw oog opzicht 99,9% de lichtsnelheid. Als dit ruimte schip dan lang iemand die stil staat vliegt hoe hard lijkt dit schip dan te gaan voor die iemand?

Toegevoegd na 10 minuten:
We nemen even aan dat deze snelheid haal baar is. en dat de stilstaande persoon meet apparatuur bij zich heeft.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens de theorieën van relativiteit sta je ten opzichte van jezelf altijd stil. Als je bedoelt dat je ten opzichte van de 'stilstaande' persoon 99% van de lichtsnelheid beweegt zal deze het ook zo waarnemen. Het wordt pas ingewikkelder als er een ander bewegend element bijkomt, dan is de makkelijkste manier om duidelijkheid te krijgen het tekenen van een ruimte-tijd-diagram, en er zijn enkele formules waarmee dan de relatieve snelheid te berekenen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

de lichtsnelheid bedraagt 299 792 458 m/s

ik denk dat je dat niet eens gaat zien, ook al gaat het 50% van de lichtsnelheid. je ogen kunnen dat niet registreren.

Toegevoegd na 7 minuten:
dus stilstaand op 100% van de lichtsnelheid is het 1079252848,8 km/h.

dan is 99% dus
1079144923,51512 km/h
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij gaat voor de ander onzichtbaar/onwaarneembaar hard, als het ruimteschip aan komt vliegen maakt de blauwverschuiving (Dopplereffect) dat de golflengte van het afgestraalde licht ergens in het Rontgen/ganmmastraling-gebied ligt en als hij voorbij is, is de roodverschuiving zo sterk dat het afgegeven licht in het radiogolfgebied ligt, dus niet de golflengten die we met onze ogen waar zouden kunnen nemen.
Is hij naast ons, dan worden te kort fotonen uitgezonden om hem waar te nemen.
Zelfs met de juiste meetapparatuur zal het vaststellen van vlucht en passage veel te kort zijn.
Misschien niet het antwoord waar je op hoopte maar het geeft wel een beeldvorming van het fysisch gebeuren bij deze snelheden ten opzichte van een stilstaande waarnemer.