Hoe kan men weten hoe moleculen er precies uitzien?

In mijn scheikundeboek hebben we het nu over waterstofbruggen en water. Bij de tekst staat dat een watermolecuul in een hoek van 109,5 graden gebogen is. Hoe kom je hierachter?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Uit wiskundige overweging kun je uitrekenen dat de twee waterstofatomen onder een hoek van 109,47 graden staan. Dat is namelijk als je 4 elektronparen zo ver mogelijk uit elkaar op een boloppervlak zet. De negatieve elektronen stoten elkaar immers af, en willen zo ver mogelijk bij elkaar vandaan zitten.
Twee paren zijn lone pairs. De twee andere paren zijn gedeeld door zuurstof en waterstof.
Reddie
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Overigens kom je die hoek ook (ongeveer) tegen bij verzadigde koolstofketens. En wel om dezelfde reden.
Thecis
9 jaar geleden
Met rontgendiffractie e.d. technieken kan je deze wiskundige principes ook aantonen. Voor water bijvoorbeeld kan je deze hoeken ook in het groot zien. Doordat watermoleculen direct in die hoek staan, (de OH binding) icm met de waterstofbruggen wordt er een zeshoekig rooster gevormd. In de praktijk zie je die ordening erg goed doordat ijskristallen altijd een zeshoekige vorm aanneemt.
https://www.google.com/search?q=ijskristallen&espv=2&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=C0BTVK7ZIsGMyAS8wIDoBQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1309&bih=763
Thecis
9 jaar geleden
+ trouwens :-)
Reddie
9 jaar geleden
@Thecis , ijskristallen vormen een plat vlak, waarbij je zeshoekige vormen tegenkomt, met hoeken van 60 en 120 graden. Die hebben géén verband met hoeken van 109.47 graden van de waterstofbindingen, die een ruimtelijke configuratie vormen.