Waar kan ik informatie vinden over stuwkracht d.m.v luchtdruk?

Ik ben hier naar op zoek voor mijn profielwerkstuk.
Met de vraag bedoel ik dat je dus een gas onder druk zet en dan laat ontsnappen (zoals in een ballon). Kan ik hier ergens informatie of formules over vinden? Als hier meer informatie over kan vinden of krijgen wil ik een soort van ballon auto willen maken maar dan geen ballon maar met misschien wel pvc buisjes een soort opslag van lucht maken met een kraantje dan dit volpompen met een compressor en dan het kraantje open en dan racet hij dus weg. En dan daar wat tentje mee doen.
Dus weet u toevallig hier meer over of heeft u wel eens iets gelezen? Graag even laten weten.
Alvast bedankt!

Toegevoegd na 3 minuten:
*testje (op 2 na laatste regel)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat is niet zo ingewikkeld.
Neem een gesloten vat, met daarin een gas onder druk.
Dat gas drukt naar alle kanten even veel, met een kracht gelijk aan de druk maal het oppervlak.
Aangezien het vat gesloten is, is die kracht naar alle kanten even groot.
Maak je er nu aan één kant een gaatje in, dan valt aan die kant een kracht weg, gelijk aan het oppervlak van het gaatje maal de druk.
Aan de tegenovergestelde zijde wordt die kracht nog steeds uitgeoefend, en dus is de resulterende kracht gelijk aan het oppervlak van het gaatje maal de druk.
Maakt niet uit wat de vorm van het vat is, of de vorm van het gaatje.
Reddie
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Ter gedachtenbepaling: Aan het aardoppervlak is de luchtdruk 1 atmosfeer. Dat betekent dat op enke vierkante cm één kilogram lucht drukt, een kracht van 10 Newton. Niet gering dus.
Als je in je ballon dus een overdruk hebt van 1 atmosfeer, en je maakt er een gaatje in van één vierkante cm, levert die druk dus een kracht van 10 Newton.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord! En het klinkt ook heel logisch en dat is het ook. Is er verder ook nog wat bekend over de snelheid waarmee het gas uit het vat blaast? Of hoe snel een vat leegloopt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!