Waardoor staat het magnetisch veld loodrecht op een stroomdraad?

Waarom bijv niet diagonaal? Als ik bijv met de fiets door een plas rijdt staan de waterlijnen diagonaal op mijn fietsrichting.
En waardoor is de draairichting van de magnetische velden zoals zij zijn? Ik bedoel dus dat als de stroom stel noordwaarts gaat de draairichting rechtsom is en bij zuidwaarts linksom (daargelaten of precies klopt), waarom niet andersom? Maw wat noopt hen ertoe juist die draairichting aante nemen?

erotisi
9 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo werkt dat nu eenmaal. Het is beduidend complexer dan het fietsen door een plas, makkelijkste is om het gewoon maar aan te nemen, net als dat zwaartekracht werkt zoals het werkt, of dat wanneer je een vork op tafel legt hij er niet doorheen kan vallen.

Het beste antwoord

Omdat, als dat veld scheef zou staan, dat veld zou zorgen voor een verandering van de stroom, op een zodanige manier dat het magneetveld alsnog loodrecht op de stroom zou staan.
Je voorbeeld met de fiets snijdt geen hout, maar water.
Je hebt het dan over massa's en traagheden en zo. En een veld heeft geen massa.
En als als de stroom noordwaarts gaat de draairichting rechtsom is.
Wel, de draairichting kan rechtsom gaan, of linksom. Meer smaken zijn er niet.
En we hebben het rechtsom genoemd. En we hebben de srtroom noordwaarts genoemd.
En zolang we ons aan die afspraken houden kunnen we er mee werken.
Net zoals we het autostuur met de klok mee draaien, dat we dat rechtsom hebben genoemd. We hadden dat ook linksom kunnen noemen, maar het is wel van belang dat we het allemaal hetzelfde noemen.
En dat we een vork een vork noemen, en een stoel een stoel.
En dan zeggen we niet, ga maar op die vork zitten.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tenzij je wil dat iemand juist wel op een vork gaat zitten.
Beetje warrige uitleg maar het maakt wel enigszins duidelijk dat het voornamelijk een definitiekwestie is. En half plusje. Als iemand nog een halve heeft mag die hem aanklikken
erotisi
9 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat moleculen op aarde ook allemaal een bepaalde draairichting hebben. Is daar ook niet van bekend waardoor dat juist deze richting is?
Reddie
9 jaar geleden
@erotisi , moleculen hebben geen draairichting. Alleen elektronen en protonen.
Hun draairichting is nogal willekeurig. Met een zéér krachtige magneet (NMR) zijn ze te richten.

Andere antwoorden (2)

Alleen direct rondom de magneetpolen staan de veldlijnen loodrecht op de magneet. Wat verderweg niet meer (uiteindelijk moeten ze van noordpool naar zuidpool afbuigen).
En ook voor electrische velden (die "radiaal" van een positieve lading afstromen) is het niet altijd waar. Als er een tegenpool of tegenlading in de buurt is dan krommen de veldlijnen zich daarheen.

(er is ook nog een woord "axiaal" = langs de axis = langs de as. Een magneetveld is axiaal binnen een spoel bijvoorbeeld: alle veldlijnen lopen dan evenwijdig aan de as van de spoel die als een cilinder is opgewikkeld)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er vanuit gaande dat je het over een rechte stroomdraad hebt (of in iedersgeval een draad die over een bepaalde lengte recht is) en dat er geen verstorend ander magnetisch veld is, vormt het magnetisch veld concentrische cirkels rondom de stroomdraad. De richting van het magnetisch veld wordt bepaald door de raaklijn die op deze concentrische cirkels en op een cirkel staan de raaklijnen altijd loodrecht op de lijn door het middelpunt van de cirkel.

Het wordt anders als er andere geleiders of magneten in de buurt zijn.

De richting van het magnetisch veld kan worden gevonden met de rechter-hand regel. Wanneer de duim van de rechterhand in de conventionele stroomrichting gaat, buigen de vingers rond de draad in de richting van het magnetisch veld. Dit is zoals het is en er is mij geen verklaring bekend waarom het zo is en niet andersom (wat niet wil zeggen dat er geen verklaring is).

De links verwijzen naar twee applets die enerzijds de rechterhand regel demonstreren en anderzijds richting en sterkte van het magnetisch veld bij een enkele stroomdraad en bij verschillende combinaties van stroomdraden laten zien.