Is aluminium daadwerkelijk zwaarder dan beton?

Ik lees dit op meerdere bronnen. Bijvoorbeeld:
http://www.hoezwaar.nl/soortelijk-gewicht.html
Dit lijkt me echter zo tegenstrijdig? Kan het zijn dat de verschillende sites dit verkeerd van elkaar overnemen misschien.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom lijkt dat tegenstrijdig?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Aluminium is een "lichtmetaal". Beton wordt als verzwaring gebruikt. Hoe we over het gebruik van beide materialen praten creëert een ander beeld dan wat de koude cijfers beweren. Goeie vraag dit !
tinus1969
9 jaar geleden
De tegenstrijdigheid ontstaat waarschijnlijk omdat dunne (dus lichte) aluminium platen en strips sterk genoeg zijn voor gebruik in onder andere vliegtuigen. Beton wordt eigenlijk altijd gebruikt in dikke (dus zware) platen.

Het beste antwoord

Soortelijk gewicht aluminium is 2.7, beton is afhankelijk van het soort, maar 2.2-2.6 zo'n beetje.

Een liter beton weegt dus minder dan een liter aluminium.

Je denkt waarschijnlijk van niet omdat je van aluminium vaak profielen of kleinere voorwerpen vasthoudt, en van beton grote massieve blokken.

Maar bij een zelfde volume is aluminium echt zwaarder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is een beetje de kilo lood/kilo veren-verwarring. Maar reken maar dat een koekenpan van beton net zo dun als aluminium vrijwel niets weegt, en dat je een aluminium stoepbandje niet even optilt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Bovendien heeft aluminium de naam "licht" te zijn. Maar dat is in relatie tot het veel zwaardere ijzer.
(+)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja goeie vraag (plus) en antwoord is ter zake (plus) omdat veel mensen hier een heel fout idee bij hebben. Sluit me graag aan bij Marleen en Ozewie..