Veroorzaakt een implosie evenveel geluid als een explosie?

Als je vuurwerk wilt maken dat implodeert maakt dat evenveel geluid als met een explosie met dezelfde hoeveelheden massa/materie?

erotisi
9 jaar geleden
4.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je bent een rund als je met....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Minder, dacht ik.
paulus811
9 jaar geleden
zeker naar slimmeriqen zitten kijken? Daar werd het antwoord gegeven....

Het beste antwoord

Nee, een implosie zal weinig geluid veroorzaken.
Een implosie kun je veroorzaken door een stuk ruimte (neem een kubieke meter) vacuum te zuigen. De omringende lucht met een druk van één atmosfeer zal hier in"vallen". Met een drukverschil van slechts één atmosfeer, dus.
Bij een explosie kun je heel hoge drukken veroorzaken. Tientallen tot honderden atmosfeer. Die kunnen dus véél meer geluid veroorzaken.
Een zelfde verschil kun je merken bij een ventilator. Aan de blaaskant kun je op een flinke afstand nog de wind voelen. Aan de zuigkant merk je bijna niets.
Reddie
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Super .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een implosie kán wel veel lawaai veroorzaken, een thermoskan met glazen binnenfles die implodeert doet een hele klas een hartverzakking bezorgen, kan ik uit ervaring vertellen...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Een implosie veroorzaakt evenveel geluid als een explosie. Ook een implosie kan met vele honderden atmosfeer verschil gaan. Denk maar eens aan een onderzeeër op de bodem van de oceaan. Wanneer daar wat mis gaat, dan gaat dat ook met een hoog drukverschil. Theoretisch is er dus geen (nauwelijks) verschil tussen de volumes van de knal. Dat een luide explosie in praktische omstandigheden eenvoudiger op te wekken is, dat is een ander verhaal...
Reddie
9 jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix , "een onderzeeër op de bodem van de oceaan" lijkt me niet echt een veilig alternatief voor het Nieuwjaarsvuurwerk.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@Reddie
Het ging mij om het principe. Maar je hébt een punt v.w.b. de geschiktheid van die onderzeeër ;-)

Andere antwoorden (1)

Ja, mits implosie en explosie eenzelfde hoeveelheid energie vertegenwoordigen.

Het is echter niet mogelijk een implosie te maken met vuurwerk. Een implosie wordt veroorzaakt door een groot drukverschil waarbij de druk aan de buitenkant hoger is dan aan de binnenkant (van wat dan ook) en de kracht die dit drukverschil in stand houdt in een klap wegvalt. Feitelijk het omgekeerde van een explosie waarbij de potentiele energie van iets (bijvoorbeeld een rotje) in een klap (letterlijk :-) vrijkomt.

Vroeger hadden televisies beeldbuizen (we hebben het dan over pakweg 10 jaar geleden ?!?). Die gaven een knal als je ze kapotsloeg omdat ze vanbinnen vacuüm waren. Hoe groter de beeldbuis hoe klein beetje harder de knal was. In mij herinnering waren die knallen nauwelijks vergelijkbaar met een normaal rotje.

Je hebt dus nogal wat volume nodig om een significante knal te veroorzaken en vuurwerk dat niet explodeert maar implodeert als je het aansteekt. Geen idee hoe je dat voor elkaar moet krijgen.