Waardoor leidt de kwantumtheorie tot het bestaan van verstrengelde deeljtes?

Dat blijkt zo te zijn, en de verstrengelde deeltjes blijken inderdaad te bestaan. Maar waardoor volgt dat uit de kwantumtheorie?

erotisi
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Niet alle deeltjes zijn verstrengeld. Deeltjes zijn verstrengeld als de eigenschappen van het ene deeltje niet beschreven kunnen worden als je er het verstrengelde deeltje niet bij betrekt. Dat is bijvoorbeeld als er twee elektronen vanuit een systeem vertrekken en de spin een netto resultaat van nul moet opleveren. Dat kan alleen als beide elektronen tegengestelde spin hebben.

De tovenarij in bovenstaande voorbeeld is dat je niet weet welke spin een elektron heeft en dat, op het moment dat je het meet bij een elektron, het andere elektron moet beslissen dat het een tegenstelde spin heeft.