Kun je losse atomen toevoegen aan moleculen?

Stel je wilt van een stof een andere stof maken kun je dan atomen toevoegen om dat voor elkaar te krijgen?
Bijv. je wilt van C17H19NO3 (morfine) veranderen in C11H15NO2 (xtc). Is misschien wat moeilijk maar is dat nu of waarschijnlijk mogelijk. Of wat is anders de snelst mogelijke weg. Het is evenwel maar een voorbeeld misschien zijn er makkelijkere omzettingen.

erotisi
9 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar is een hele wetenschap omheen gebouwd. Dat heet scheikunde.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voorbeelden omzettingen:
Verbranden.
Ei bakken.
Roesten.

Het beste antwoord

Atomen komen soort van niet of maar heel kort los voor. Meestal vormen zij paren. Zoals zuurstof in bovenstaand antwoord (O2) en springen ze bij een reactie als het ware over naar bijv. de sterkere oxidator
Wel kun je atomen "los" maken door ze te ioniseren (zout oplossen in water.) Maar ze daadwerkelijk los toevoegen in jouw voorbeeld zal je naar mijn mening in de nanotechnologie moeten zoeken (of met behulp van enzymen (met nanotechnologie zou je bijv. je eigen enzymen kunnen maken))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een molecuul bestaat uit losse atomen en door twee moleculen te combineren krijg je een andere molecuul.
Een molecule met maar een type atoom heet element. Een mooi voorbeeld is met molecuul zuurstof. Als je daar waterstof of wel knalgas aan toevoegt, dan krijg je H20 en dat is weer water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kenmerk van een molecuul is nu juist dat het GEEN losse atomen bevat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien had ik moeten zeggen een molecuul bevat atomen. Een van de eigenschappen van een molecuul is dat het opgebouwd is uit een vaste rangschikking van atomen.
Dan is er een bepaalde chemische reactie nodig. Je moet er dus een aantal atomen af halen.
Dit is mogelijk door:
- Fotolyse (Een reactie die licht nodig heeft)
- Thermolyse (Een reactie die warmte nodig heeft)
- Elektrolyse (Een reactie de stroom nodig heeft)
Bij een chemische reactie hergroeperen de atomen zich. Bij de juiste reactie (geen flauw idee wat je dan moet doen) hergroeperen ze zich zo dat er xtc ontstaat, samen met een aantal losse C, H, en O-atomen. Deze kunnen zich bijv weer aan elkaar verbinden. zo krijg je dus uiteindelijk een aantal stoffen. Een mogelijkheid is bijvoorbeeld:
C11H15NO2
Een aantal CO2 moleculen (Koolstofdioxide)
Een aantal H20 moleculen (Water of diwaterstofoxide als het is gasvorm is)
en een aantal N20 moleculen (Ditnatriumoxide, ook wel bekend als lachgas)